Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Silta yli synkän virran : mentorointi varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteetin kehittymisen tukena ammatin induktiovaiheessa

Häll, Heta; Törmänen, Maria (2025-05-26)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505263950.pdf (484.2Kt)
nbnfioulu-202505263950_mods.xml (11.76Kt)
nbnfioulu-202505263950_pdfa_report.xml (228.3Kt)
Lataukset: 


Häll, Heta
Törmänen, Maria
H. Häll; M. Törmänen
26.05.2025
© 2025, Heta Häll, Maria Törmänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505263950
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa kuvataan mentoroinnin merkitystä uraansa aloittavan, eli ammatin induktiovaiheessa olevan, varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteetin kehittymisen tukena. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan millaisia ammatti-identiteettiä haastavia tilanteita vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja voi työssään kohdata ja miten mentorointi tukee opettajaa selviytymään näistä haasteista. Tutkielmassa etsitään vastausta kysymykseen: millainen merkitys mentoroinnilla on uraansa aloittavalle varhaiskasvatuksen opettajalle ammatti-identiteetin kehittymisen näkökulmasta.

Tutkielman kannalta keskeisinä käsitteinä ja tarkastelun lähtökohtina ovat varhaiskasvatus työympäristönä, ammatin induktiovaihe, varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteetti sekä mentorointi. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistona analysoitiin 14 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analysointiprosessiin kuului aineistoon tutustuminen, pelkistäminen, teemoittelu ja tulkinta. Tutkimusprosessin huolellinen dokumentointi ja kuvaaminen lisäsi tutkielman eettisyyttä ja luotettavuutta.

Tutkielman tulokset osoittavat, että mentoroinnilla on moniulotteinen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteetin kehittymisen tukena. Ammatti-identiteetin kehittymisen näkökulmasta mentoroinnilla on ammattikuntaan ja työyhteisöön sitouttava merkitys, työyhteisön kulttuuriin sopeuttava merkitys, itseluottamusta ja minäpystyvyyttä tukeva merkitys sekä opettajan roolia vahvistava merkitys.

Tutkimustulosten pohjalta voidaan esittää johtopäätös, jonka mukaan mentoroinnilla voidaan monipuolisesti tukea vastavalmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisen osaamisen ja ammatti-identiteetin kehittymistä. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä mentoroinnin merkityksellisyydestä vastavalmistuneen opettajan ammatillisen tuen muotona sekä mahdollisena varhaiskasvatusalaan sitouttavana tekijänä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen