Biologian opetus ja tiedekasvatus kestävän tulevaisuuden edistäjinä
Uitto, Anna; Jeronen, Eila; Yli-Panula, Eija (2024-11-22)
Uitto, Anna
Jeronen, Eila
Yli-Panula, Eija
Editori
Uitto, Anna
Jeronen, Eila
Yli-Panula, Eija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
22.11.2024
Uitto, A., Jeronen, E., Yli-Panula, E., Aivelo, T., Södervik, I., Laherto, A., Kesler, M., Havu-Nuutinen, S., Kärkkäinen, S., Kaasinen, A., & Kervinen, A. (2024). Biologian opetus ja tiedekasvatus kestävän tulevaisuuden edistäjinä. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. https://doi.org/10.23988/sats.1066
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
© 2024 Anna Uitto, Eila Jeronen, Eija Yli-Panula, Tuomas Aivelo, Ilona Södervik, Antti Laherto, Merike Kesler, Sari Havu-Nuutinen, Sirpa Kärkkäinen, Arja Kaasinen, Anttoni Kervinen. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
© 2024 Anna Uitto, Eila Jeronen, Eija Yli-Panula, Tuomas Aivelo, Ilona Södervik, Antti Laherto, Merike Kesler, Sari Havu-Nuutinen, Sirpa Kärkkäinen, Arja Kaasinen, Anttoni Kervinen. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411286963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202411286963
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Pyrkimykset ratkaista kestävyysongelmia haastavat eri oppiaineiden opetuksen ja opetuksen tutkimuksen ottamaan huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Tässä kirjassa käsitellään biologian opetusta. Oleellinen kysymys on selvittää, miltä perustalta nousevat tavoitteet ja sisällöt opetukseen, jonka päämääränä on monipuolinen luonnontieteellinen sivistys ja kestävyyttä edistävä toimintakompetenssi.
Kirjassa biologian opetuksen tutkijat tarkastelevat biologian tieteenalan, opetuksen sekä luonnontiedekasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen välisiä yhteyksiä. Painopiste on biologian opetuksen ja kestävyyskasvatuksen teoreettisissa kysymyksissä ja empiirisessä tutkimuksessa. Kirjoittajat tarkastelevat myös biologian ja kestävyyden käsitteellistä ymmärtämistä sekä kiistanalaisia ja sensitiivisiä aiheita opetuksessa. Tutkimuksellista lähestymistapaa, ongelmanratkaisutaitoja sekä koulun ulkopuolella toteutettavaa biologian opetusta tarkastellaan luonnontieteellisen sivistyksen ja kestävyysosaamisen vahvistajina.
Pyrkimykset ratkaista kestävyysongelmia haastavat eri oppiaineiden opetuksen ja opetuksen tutkimuksen ottamaan huomioon kestävän kehityksen tavoitteet. Tässä kirjassa käsitellään biologian opetusta. Oleellinen kysymys on selvittää, miltä perustalta nousevat tavoitteet ja sisällöt opetukseen, jonka päämääränä on monipuolinen luonnontieteellinen sivistys ja kestävyyttä edistävä toimintakompetenssi.
Kirjassa biologian opetuksen tutkijat tarkastelevat biologian tieteenalan, opetuksen sekä luonnontiedekasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen välisiä yhteyksiä. Painopiste on biologian opetuksen ja kestävyyskasvatuksen teoreettisissa kysymyksissä ja empiirisessä tutkimuksessa. Kirjoittajat tarkastelevat myös biologian ja kestävyyden käsitteellistä ymmärtämistä sekä kiistanalaisia ja sensitiivisiä aiheita opetuksessa. Tutkimuksellista lähestymistapaa, ongelmanratkaisutaitoja sekä koulun ulkopuolella toteutettavaa biologian opetusta tarkastellaan luonnontieteellisen sivistyksen ja kestävyysosaamisen vahvistajina.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]