Pelillistäminen ja pelimetriikka : digitaalisten opetusmenetelmien vaikutus hoitotyön opiskelijoiden oppimiseen
Haapala, Jonne (2025-05-26)
Haapala, Jonne
J. Haapala
26.05.2025
© 2025 Jonne Haapala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505263904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505263904
Tiivistelmä
Digitaaliset opetusmenetelmät ja pelillistäminen ovat yleistyessään ottaneet merkittävämpää roolia osana opetusta. Perinteinen opetus ei välttämättä resonoi nykypäivän digitalisaation kanssa, joten opetus vaatii uusia keinoja. Pelien keräämä pelimetriikka voi myös tuottaa tärkeää tietoa opetuksen kehittämistä ajatellen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on kuvailla pelillistämisen ja pelimetriikan vaikutuksia hoitotyön opiskelijoiden oppimiseen. Tavoitteena on tuoda esiin tietoa pelillistämisen ja pelimetriikan näkyvyydestä ja vaikutuksesta hoitotyön opetuksessa opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin viiden eri tietokannan kautta, jotka olivat Scopus, CINAHL, PubMed, ERIC ja Medic. Haut tuottivat päällekkäisyyksien poiston jälkeen yhteensä 307 osumaa, joista tulosten käsittelyyn valittiin lopulta kuusi artikkelia.
Tulokset osoittavat, että pelillistäminen osana hoitotyön opetusta kehittää hoitotyön opiskelijoiden tietoja ja taitoja. Se tehostaa heidän oppimissuoritustaan ja pelillistämisen mukanaan tuoma digitaalinen oppimisympäristö koetaan turvallisena. Pelillistäminen yhdistää teorian osaksi käytäntöä ja se parantaa hoitotyön opiskelijoiden tarkkailukykyä. Oppiminen pelien kautta koetaan nautinnollisena, opintotyytyväisyys paranee ja pelillistämistä toivotaan myös tulevaisuuden opetuksessa. Hoitotyön opiskelijat ovat kiinnostuneempia opintoihinsa ja he kokevat kasvanutta motivaatiota. Pelimetriikka näyttää, että parempia pisteitä saavat hoitotyön opiskelijat arvioivat päättelykykynsä paremmin. Kun erilaisia pelimetriikkoja vertaillaan, on niiden välillä havaittavissa korrelaatioita. Jos opetuksessa käytettiin useita erilaisia pelejä, näytti pelimetriikka tällöin huomattavinta kehitystä. Hoitotyön opiskelijoilla oli motivaatiota pelata joitakin pelejä enemmän kuin toisia ja pelimetriikka paljasti lisäksi, että kun käytössä oli immersiivistä VR-teknologiaa, oli opiskelijoilla parempi sitoutuneisuus opintoihinsa.
Erityinen havainto oli hoitotyön opiskelijoiden itseluottamuksen nousu pelillistämisen kautta, jota voidaan pitää tärkeänä huomioiden hoitotyön opiskelijoiden yleinen työllistymisympäristö tulevaisuudessa. Pelimetriikka tuo esiin paljon potentiaalia hoitotyön opetuksen kehittämiseksi, mutta sitä ei osata hyödyntää vielä täydellä potentiaalilla.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin viiden eri tietokannan kautta, jotka olivat Scopus, CINAHL, PubMed, ERIC ja Medic. Haut tuottivat päällekkäisyyksien poiston jälkeen yhteensä 307 osumaa, joista tulosten käsittelyyn valittiin lopulta kuusi artikkelia.
Tulokset osoittavat, että pelillistäminen osana hoitotyön opetusta kehittää hoitotyön opiskelijoiden tietoja ja taitoja. Se tehostaa heidän oppimissuoritustaan ja pelillistämisen mukanaan tuoma digitaalinen oppimisympäristö koetaan turvallisena. Pelillistäminen yhdistää teorian osaksi käytäntöä ja se parantaa hoitotyön opiskelijoiden tarkkailukykyä. Oppiminen pelien kautta koetaan nautinnollisena, opintotyytyväisyys paranee ja pelillistämistä toivotaan myös tulevaisuuden opetuksessa. Hoitotyön opiskelijat ovat kiinnostuneempia opintoihinsa ja he kokevat kasvanutta motivaatiota. Pelimetriikka näyttää, että parempia pisteitä saavat hoitotyön opiskelijat arvioivat päättelykykynsä paremmin. Kun erilaisia pelimetriikkoja vertaillaan, on niiden välillä havaittavissa korrelaatioita. Jos opetuksessa käytettiin useita erilaisia pelejä, näytti pelimetriikka tällöin huomattavinta kehitystä. Hoitotyön opiskelijoilla oli motivaatiota pelata joitakin pelejä enemmän kuin toisia ja pelimetriikka paljasti lisäksi, että kun käytössä oli immersiivistä VR-teknologiaa, oli opiskelijoilla parempi sitoutuneisuus opintoihinsa.
Erityinen havainto oli hoitotyön opiskelijoiden itseluottamuksen nousu pelillistämisen kautta, jota voidaan pitää tärkeänä huomioiden hoitotyön opiskelijoiden yleinen työllistymisympäristö tulevaisuudessa. Pelimetriikka tuo esiin paljon potentiaalia hoitotyön opetuksen kehittämiseksi, mutta sitä ei osata hyödyntää vielä täydellä potentiaalilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]