Itsetunto kasvatuksen kontekstissa : psykologisen näkökulman ja sosiaalisen konstruktion ristiriidat
Mankki, Nora (2025-05-23)
Mankki, Nora
N. Mankki
23.05.2025
© 2025 Nora Mankki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233901
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on käsitellä itsetunnon käsitettä kahdesta näkökulmasta ja pohtia näiden välisiä ristiriitoja kasvatuksen kontekstissa. Tavoitteena on luoda ymmärrystä itsetunnon käsitteen monimutkaisuudesta kasvatuksen kentällä. Lisäksi tavoitteena on auttaa etenkin kasvatuksen parissa työskenteleviä ammattilaisia ymmärtämään itsetunnon kompleksisuus.
Tämän tutkielman tutkimusaineisto on kerätty haravoimalla aikaisempia tieteellisiä tutkimuksia ja tutkimuskirjallisuutta. Pyrkimyksenä on luoda yhteneväinen ja johdonmukainen kokonaisuus, joka vastaa kahteen asetettuun tutkimuskysymykseen. Koska aiheesta tehty suomalainen tutkimus on niukkaa, aineistot ovat tässä tutkielmassa pitkälti kansainvälisiä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei tutkimuksen tulokset ole täysin liitettävissä suomalaiseen kasvatuksen kontekstiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta itsetunnon olevan monimutkainen käsite, jonka rakentuminen tapahtuu monen asian summana. Itsetunnon tarkastelu sosiaalisesta sekä yksilöpsykologisesta näkökulmasta tarjoaa pohjan laajemmalle ja monipuolisemmalle ymmärrykselle käsitteen olomuodosta. Kasvatuksen ammattilasten tietämys itsetunnon rakentumiseen liittyvistä komponenteista sekä monialaisuudesta voi mahdollistaa lisäksi tasa-arvoisemman ja onnistuneemman kasvatustyön.
Niukkuus itsetunnon suomalaisessa tutkimuskentässä osoittaa täten myös tutkimusaukkoja, joita tulevaisuudessa tutkijoiden tulisi paikata. Laaja tietämys itsetunnon moniulotteisuudesta sekä kehityksestä tukisi niin kasvatuksen ammattilaisten työtä kuin lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja laajemmin yhteiskuntaa.
Tämän tutkielman tutkimusaineisto on kerätty haravoimalla aikaisempia tieteellisiä tutkimuksia ja tutkimuskirjallisuutta. Pyrkimyksenä on luoda yhteneväinen ja johdonmukainen kokonaisuus, joka vastaa kahteen asetettuun tutkimuskysymykseen. Koska aiheesta tehty suomalainen tutkimus on niukkaa, aineistot ovat tässä tutkielmassa pitkälti kansainvälisiä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei tutkimuksen tulokset ole täysin liitettävissä suomalaiseen kasvatuksen kontekstiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta itsetunnon olevan monimutkainen käsite, jonka rakentuminen tapahtuu monen asian summana. Itsetunnon tarkastelu sosiaalisesta sekä yksilöpsykologisesta näkökulmasta tarjoaa pohjan laajemmalle ja monipuolisemmalle ymmärrykselle käsitteen olomuodosta. Kasvatuksen ammattilasten tietämys itsetunnon rakentumiseen liittyvistä komponenteista sekä monialaisuudesta voi mahdollistaa lisäksi tasa-arvoisemman ja onnistuneemman kasvatustyön.
Niukkuus itsetunnon suomalaisessa tutkimuskentässä osoittaa täten myös tutkimusaukkoja, joita tulevaisuudessa tutkijoiden tulisi paikata. Laaja tietämys itsetunnon moniulotteisuudesta sekä kehityksestä tukisi niin kasvatuksen ammattilaisten työtä kuin lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja laajemmin yhteiskuntaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]