Koulutuksellinen tasa-arvo ja siihen kytkeytyvät tekijät Oulun kaupunkialueella
Räisänen, Helmiina (2025-05-23)
Räisänen, Helmiina
H. Räisänen
23.05.2025
© 2025 Helmiina Räisänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233898
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan koulutuksellisen tasa-arvon nykytilaa Oulun kaupunkialueen peruskouluissa koulu- ja aluesegregaation sekä lähikouluperiaatteen näkökulmista. Pääkaupunkiseutua koskevat tarkastelut ovat osoittaneet yhä syvenevien sosioekonomisten erojen kasaavan koulutuksellisia haasteita tietyille asuinalueille. Tämän seurauksena koulutuksellinen tasa-arvo on heikentynyt näiden asuinalueiden lähikouluissa. Oulun kaupunkialueella vastaavanlaista tutkimusta ei ole kuitenkaan tehty. Tämän tutkimuksen teoria pohjautuukin pääosin pääkaupunkiseudun tutkimukseen koulutuksellisesta tasa-arvosta, alue- ja koulusegregaatiosta sekä lähikouluperiaatteesta. Tämä tutkimus pyrkii kuitenkin tuottamaan ymmärrystä siitä, miten nämä ilmiöt ilmenevät Oulun alueella.
Kyseinen tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto muodostui neljän oululaisen peruskoulun rehtorin teemahaastatteluista. Haastattelujen teemat johdettiin aiemmasta teoria- ja tutkimustiedosta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, jossa aikaisempi tutkimustieto tuotiin kerätyn aineiston vuoropuheluksi.
Tämän tutkimuksen tutkimustulokset osoittivat, ettei koulutuksellinen tasa-arvo toteudu Oulussa tällä hetkellä toivotulla tavalla. Rehtoreiden näkemyksissä korostui käsitys koulutuksellisesta tasa-arvosta monen tekijän summana. Erityisesti koulu- ja aluesegregaatio nähtiin merkittävinä koulutuksellista tasa-arvoa heikentävinä tekijöinä. Oulun kaupunkialueelta tunnistettiin asuinalueita, joille on tyypillistä pääkaupunkiseudun kaltainen koulutuksellisen ja sosioekonomisen huono-osaisuuden kasautuminen. Vaikka lähikouluperiaatteen nähtiin toimivan Oulussa hyvin, koulutuksellisen tasa-arvon kannalta huolta herätti erityisesti haasteiden kasautuminen eriytyneiden alueiden lähikouluihin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että koulu- ja aluesegregaatio sekä lähikouluperiaate tunnistettiin koulutuksellista tasa-arvoa haastaviksi tekijöiksi Oulun alueella. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joissa on todettu näiden tekijöiden haastavan koulutuksellisen tasa-arvon toteumaa erityisesti kaupunkiseuduilla. Haasteiden ei kuitenkaan nähty olevan Oulussa yhtä merkittäviä kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa koulutuksellisen tasa-arvon nykytilasta Oulussa ja sitä on mahdollista hyödyntää jatkotutkimuksen pohjana.
Kyseinen tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto muodostui neljän oululaisen peruskoulun rehtorin teemahaastatteluista. Haastattelujen teemat johdettiin aiemmasta teoria- ja tutkimustiedosta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin, jossa aikaisempi tutkimustieto tuotiin kerätyn aineiston vuoropuheluksi.
Tämän tutkimuksen tutkimustulokset osoittivat, ettei koulutuksellinen tasa-arvo toteudu Oulussa tällä hetkellä toivotulla tavalla. Rehtoreiden näkemyksissä korostui käsitys koulutuksellisesta tasa-arvosta monen tekijän summana. Erityisesti koulu- ja aluesegregaatio nähtiin merkittävinä koulutuksellista tasa-arvoa heikentävinä tekijöinä. Oulun kaupunkialueelta tunnistettiin asuinalueita, joille on tyypillistä pääkaupunkiseudun kaltainen koulutuksellisen ja sosioekonomisen huono-osaisuuden kasautuminen. Vaikka lähikouluperiaatteen nähtiin toimivan Oulussa hyvin, koulutuksellisen tasa-arvon kannalta huolta herätti erityisesti haasteiden kasautuminen eriytyneiden alueiden lähikouluihin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että koulu- ja aluesegregaatio sekä lähikouluperiaate tunnistettiin koulutuksellista tasa-arvoa haastaviksi tekijöiksi Oulun alueella. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joissa on todettu näiden tekijöiden haastavan koulutuksellisen tasa-arvon toteumaa erityisesti kaupunkiseuduilla. Haasteiden ei kuitenkaan nähty olevan Oulussa yhtä merkittäviä kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa koulutuksellisen tasa-arvon nykytilasta Oulussa ja sitä on mahdollista hyödyntää jatkotutkimuksen pohjana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]