Varhaiskasvatuksen opettajien, lastenhoitajien ja sosionomien käsityksiä yhteenkuuluvuuden tunnetta tukevista tekijöistä moniammatillisessa tiimissä
Koivumaa, Hanna; Impiö, Henna (2025-05-23)
Koivumaa, Hanna
Impiö, Henna
H. Koivumaa; H. Impiö
23.05.2025
© 2025 Hanna Koivumaa, Henna Impiö. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233879
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen opettajien, lastenhoitajien ja sosionomien käsityksiä yhteenkuuluvuutta tukevista tekijöistä moniammatillisessa tiimissä. Kokemus yhteenkuuluvuudesta työyhteisössä edistää työntekijöiden työhyvinvointia ja halua pysyä alalla. Tutkielmassa on tavoitteena selvittää, minkälaiset tekijät tukevat moniammatillisen tiimin jäsenten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään varhaiskasvatuksen kehityslinjoja Suomessa, jossa tuodaan esille varhaiskasvatuksen historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään moniammatillisen tiimin rakennetta ja sen jäsenten välistä tiimityöskentelyä. Tutkielman teoria koostuu myös yhteenkuuluvuuteen liittyvistä käsitteistä, joita ovat yhteenkuuluvuuden tunne, yhteenkuuluvuuden rakenteelliset tekijät ja yhteenkuuluvuus työyhteisössä.
Tutkielma toteutettiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkielman aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien, lastenhoitajien ja sosionomien käsityksistä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina tammi-helmikuussa vuonna 2025. Haastattelukutsut lähetettiin pohjoissuomalaisen kunnan päiväkotien johtajille, jotka välittivät kutsun varhaiskasvatuksen opettajille, lastenhoitajille ja sosionomeille. Haastatteluihin osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen työntekijää useasta pohjoisuomalaisen kunnan päiväkodista. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteenkuuluvuuden tunteen tukemiseen vaikuttaa moni tekijä. Tutkielman tulokset osoittavat, että moniammatillisen tiimin jäsenten yhteenkuuluvuuden tunnetta tukevat yhteistyötaidot, työskentelytaidot ja vuorovaikutustaidot. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokeminen moniammatillisessa tiimissä edellyttää niin yksilön kuin muiden jäsenten aktiivista toimimista.
Tutkielma toteutettiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkielman aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien, lastenhoitajien ja sosionomien käsityksistä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina tammi-helmikuussa vuonna 2025. Haastattelukutsut lähetettiin pohjoissuomalaisen kunnan päiväkotien johtajille, jotka välittivät kutsun varhaiskasvatuksen opettajille, lastenhoitajille ja sosionomeille. Haastatteluihin osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen työntekijää useasta pohjoisuomalaisen kunnan päiväkodista. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteenkuuluvuuden tunteen tukemiseen vaikuttaa moni tekijä. Tutkielman tulokset osoittavat, että moniammatillisen tiimin jäsenten yhteenkuuluvuuden tunnetta tukevat yhteistyötaidot, työskentelytaidot ja vuorovaikutustaidot. Yhteenkuuluvuuden tunteen kokeminen moniammatillisessa tiimissä edellyttää niin yksilön kuin muiden jäsenten aktiivista toimimista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]