”Ei ole tarpeeksi tai niitä pitää etsimällä etsiä” : kulttuurista moninaisuutta sisältävät kuvakirjat moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa varhaiskasvatuksessa
Tapio, Marjaana (2025-05-23)
Tapio, Marjaana
M. Tapio
23.05.2025
© 2025, Marjaana Tapio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233877
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevien kokemuksia kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimisesta moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa ja siihen liittyviä haasteita. Varhaiskasvatuksen opettajalla on tärkeä merkitys moninaisuuden ymmärtämisen tukemisessa, minkä vuoksi kuvakirjojen huomioimista on merkityksellistä tutkia. Tutkielman tarkoitus on kuvata kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimisen toteutumista sekä niihin liittyviä haasteita varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Miten varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevät kokevat huomioivansa kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa? 2) Millaiset tekijät haastavat varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleviä kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimisessa?
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleville tarkoitetuissa Facebook-ryhmissä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan useimmat varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevät kokivat huomioivansa kulttuurista moninaisuutta sisältävät kuvakirjat moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa kirjoja valitessaan, lapsiryhmän kirjavalikoimassa, kuvakirjoja hyödyntämällä sekä käyttämällä niitä eri tilanteissa. Osa varhaiskasvatuksen opettajista puolestaan kokee jättävänsä kulttuurista moninaisuutta sisältävät kuvakirjat huomioimatta moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa kokonaan tai osittain. Tutkimustulosten mukaan kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimista haastaviksi tekijöiksi koettiin kuvakirjavalikoiman saatavuus, kuvakirjojen sisältö ja kestävyys, työyhteisö ja koulutus sekä työpaikan resurssit.
Tulokset osoittavat, että kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioiminen moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa on vielä vaihtelevaa ja sitä haastavat monenlaiset tekijät. Tutkimustulosten perusteella tutkintokoulutuksia tulee kehittää ja varhaiskasvatuksessa työskenteleville tarjota opintoja sekä lisäkoulutusta kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimiseen ja hyödyntämiseen sekä kulttuurisen moninaisuuden käsittelyyn kuvakirjojen kautta. Lisäksi tarvitaan riittäviä resursseja kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimiseen. Jotta yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista voidaan tukea, tulee kuvakirjojen sisältöihin, saatavuuteen ja kestävyyteen kiinnittää huomiota kulttuurisen moninaisuuden osalta sekä kirjaston ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä kehittää toimivammaksi.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen opettajana työskenteleville tarkoitetuissa Facebook-ryhmissä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan useimmat varhaiskasvatuksen opettajana työskentelevät kokivat huomioivansa kulttuurista moninaisuutta sisältävät kuvakirjat moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa kirjoja valitessaan, lapsiryhmän kirjavalikoimassa, kuvakirjoja hyödyntämällä sekä käyttämällä niitä eri tilanteissa. Osa varhaiskasvatuksen opettajista puolestaan kokee jättävänsä kulttuurista moninaisuutta sisältävät kuvakirjat huomioimatta moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa kokonaan tai osittain. Tutkimustulosten mukaan kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimista haastaviksi tekijöiksi koettiin kuvakirjavalikoiman saatavuus, kuvakirjojen sisältö ja kestävyys, työyhteisö ja koulutus sekä työpaikan resurssit.
Tulokset osoittavat, että kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioiminen moninaisuutta tukevassa pedagogiikassa on vielä vaihtelevaa ja sitä haastavat monenlaiset tekijät. Tutkimustulosten perusteella tutkintokoulutuksia tulee kehittää ja varhaiskasvatuksessa työskenteleville tarjota opintoja sekä lisäkoulutusta kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimiseen ja hyödyntämiseen sekä kulttuurisen moninaisuuden käsittelyyn kuvakirjojen kautta. Lisäksi tarvitaan riittäviä resursseja kulttuurista moninaisuutta sisältävien kuvakirjojen huomioimiseen. Jotta yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamista voidaan tukea, tulee kuvakirjojen sisältöihin, saatavuuteen ja kestävyyteen kiinnittää huomiota kulttuurisen moninaisuuden osalta sekä kirjaston ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä kehittää toimivammaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]