Nuorten aikuisten kokemuksia sosiaalisen median ongelmallisuudesta ja sen käytön omaehtoisesta rajoittamisesta
Karttunen, Venla (2025-05-23)
Karttunen, Venla
V. Karttunen
23.05.2025
© 2025 Venla Karttunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505233873
Tiivistelmä
Viime aikoina yhteiskunnallista keskustelua on vallannut mobiililaitteiden käyttö ja niiden kautta saavutettavissa oleva sosiaalisen media. Erityisesti opetusympäristöissä laitteiden käyttö on kehittynyt ongelmaksi, sillä ne häiritsevät opiskelua sekä keskittymistä ja lisäksi liiallisen käytön on todettu heikentävän tuottavuutta sekä akateemista suoriutumista. Sosiaalisen median ja mobiililaitteiden haitallisia vaikutuksia tunnetaan hyvin, mutta toimivia ja konkreettisia ratkaisuja näyttäisi olevan tarjolla suhteellisen vähän.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan nuorten aikuisten käyttämiä itsekontrollistrategioita sosiaalisen median omaehtoisen rajoittamisen keinoina. Kvalitatiivinen tutkimus kokoaa teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla näitä strategioita sekä tarkastelee aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta niiden toimivuutta käytön rajoittamisessa ja niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat strategioiden onnistumiseen. Tutkimusaineistona on käytetty Castrénin ja kollegoiden (2021) keräämää aineistoa, joka on julkaistu Yhteiskunnallisessa tietoarkistossa ja sisältää 11 puolistrukturoitua nuorten aikuisten haastattelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rajoittaakseen sosiaalisen median käyttöä nuoret aikuiset ennakoivat tilanteita ja muokkaavat niitä eri tavoin. Lisäksi he käyttävät itsekontrollistrategioita ohjatakseen huomionsa pois laitteista, reflektoidakseen ja säädelläkseen omia reaktioitaan, mikä helpottaa käytön rajoittamista. Tuloksissa ilmeni, että onnistuneesti toimivat strategiat voivat parhaimmillaan edistää psyykkistä hyvinvointia sekä lisätä ajanhallinnan taitoja. Useissa tapauksissa sosiaalisessa mediassa vietettyä aikaa onnistuttiin vähentämään merkittävästi strategioiden avulla, mutta toisaalta tuloksissa korostuvat strategioiden toteutumisen haasteet pitkäaikaisen sitoutumisen osalta. Onnistumiseen vaikuttivat vahvasti erilaiset tilannetekijät, ja monet strategiat olivat helposti kierrettävissä, mikä heikensi niiden tehokkuutta sosiaalisen median käytön omaehtoisessa rajoittamisessa.
Tämä pro gradu -tutkielma tukee monin tavoin aiempia tutkimuksia sosiaalisen median käytön rajoittamisesta, erityisesti positiivisten vaikutusten sekä sitoutumiseen liittyvien haasteiden kautta. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja syventävää tietoa itsekontrollistrategioista sekä täydentää kasvatuspsykologista tietoa itsesäätelyn toiminnasta digitaalisissa konteksteissa. Tuloksia voidaan hyödyntää konkreettisena perustana sosiaalisen median käytön hallintaa tukevan opetuksen sekä interventio-ohjelmien kehittämisessä. Recently, public discussion has been dominated by mobile devices and the social media accessed through them. The use of mobile devices has become problematic, especially in educational settings, as they interfere with studying and concentration. Excessive use has been linked to reduced productivity and poorer academic performance. Although these harmful effects of social media and mobile devices are widely recognized, there appear to be relatively few practical and concrete solutions available.
This master's thesis examines self-control strategies employed by young adults to voluntarily limit their social media use. This qualitative study compiles these strategies using theory-based content analysis and, through data-driven content analysis, evaluates their effectiveness in limiting use as well as the factors that influence their success. The research material consists of data collected by Castrén and colleagues (2021), published in the Finnich Social Science Data Archive, which includes 11 semi-structured interviews with young adults.
The results of the study show that young adults use self-control strategies to limit social media use by anticipating situations and redirecting their attention away from devices, reflecting on, and regulating their reactions. These strategies can improve psychological well-being and an enhance time management skills. In many cases, time spent on social media was significantly reduce. However, the results also highlight the challenges in maintaining long-term commitment to these strategies. Success was influenced by situational factors, and many strategies were easily circumvented, leading to less consistent reductions in social media use.
This master's thesis supports previous studies on limiting social media use, particularly regarding the positive effects and challenges associated with engagement. The research provides current and in-depth insights into self-control strategies and complements educational psychology knowledge on the functioning of self-regulation in digital contexts. The results can serve as a concrete basis for teaching and intervention programs that promote the development of social media management skills.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan nuorten aikuisten käyttämiä itsekontrollistrategioita sosiaalisen median omaehtoisen rajoittamisen keinoina. Kvalitatiivinen tutkimus kokoaa teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla näitä strategioita sekä tarkastelee aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta niiden toimivuutta käytön rajoittamisessa ja niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat strategioiden onnistumiseen. Tutkimusaineistona on käytetty Castrénin ja kollegoiden (2021) keräämää aineistoa, joka on julkaistu Yhteiskunnallisessa tietoarkistossa ja sisältää 11 puolistrukturoitua nuorten aikuisten haastattelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rajoittaakseen sosiaalisen median käyttöä nuoret aikuiset ennakoivat tilanteita ja muokkaavat niitä eri tavoin. Lisäksi he käyttävät itsekontrollistrategioita ohjatakseen huomionsa pois laitteista, reflektoidakseen ja säädelläkseen omia reaktioitaan, mikä helpottaa käytön rajoittamista. Tuloksissa ilmeni, että onnistuneesti toimivat strategiat voivat parhaimmillaan edistää psyykkistä hyvinvointia sekä lisätä ajanhallinnan taitoja. Useissa tapauksissa sosiaalisessa mediassa vietettyä aikaa onnistuttiin vähentämään merkittävästi strategioiden avulla, mutta toisaalta tuloksissa korostuvat strategioiden toteutumisen haasteet pitkäaikaisen sitoutumisen osalta. Onnistumiseen vaikuttivat vahvasti erilaiset tilannetekijät, ja monet strategiat olivat helposti kierrettävissä, mikä heikensi niiden tehokkuutta sosiaalisen median käytön omaehtoisessa rajoittamisessa.
Tämä pro gradu -tutkielma tukee monin tavoin aiempia tutkimuksia sosiaalisen median käytön rajoittamisesta, erityisesti positiivisten vaikutusten sekä sitoutumiseen liittyvien haasteiden kautta. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja syventävää tietoa itsekontrollistrategioista sekä täydentää kasvatuspsykologista tietoa itsesäätelyn toiminnasta digitaalisissa konteksteissa. Tuloksia voidaan hyödyntää konkreettisena perustana sosiaalisen median käytön hallintaa tukevan opetuksen sekä interventio-ohjelmien kehittämisessä.
This master's thesis examines self-control strategies employed by young adults to voluntarily limit their social media use. This qualitative study compiles these strategies using theory-based content analysis and, through data-driven content analysis, evaluates their effectiveness in limiting use as well as the factors that influence their success. The research material consists of data collected by Castrén and colleagues (2021), published in the Finnich Social Science Data Archive, which includes 11 semi-structured interviews with young adults.
The results of the study show that young adults use self-control strategies to limit social media use by anticipating situations and redirecting their attention away from devices, reflecting on, and regulating their reactions. These strategies can improve psychological well-being and an enhance time management skills. In many cases, time spent on social media was significantly reduce. However, the results also highlight the challenges in maintaining long-term commitment to these strategies. Success was influenced by situational factors, and many strategies were easily circumvented, leading to less consistent reductions in social media use.
This master's thesis supports previous studies on limiting social media use, particularly regarding the positive effects and challenges associated with engagement. The research provides current and in-depth insights into self-control strategies and complements educational psychology knowledge on the functioning of self-regulation in digital contexts. The results can serve as a concrete basis for teaching and intervention programs that promote the development of social media management skills.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]