Sukupuolittuneisuus peruskoulun toimintakulttuurissa
Palola, Inka; Arvola, Eveliina (2025-05-22)
Palola, Inka
Arvola, Eveliina
I. Palola; E. Arvola
22.05.2025
© 2025, Inka Palola, Eveliina Arvola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223860
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteena on vastata siihen, millaisia sukupuolittuneita toimintamalleja ja opettajien asenteita esiintyy nykypäivän peruskoulun toimintakulttuurissa. Lisäksi tutkielmatyössä pyritään vastaamaan siihen, miten opettaja voisi toimia sukupuolitietoisemmin työssään peruskoulussa. Tutkimustyön aiheen valintaan vaikutti se, että molemmat tutkijat ovat kokeneet sukupuolittuneita toimintamalleja opintopolkujensa aikana. Molemmille tutkijoille on tärkeää olla itse sukupuolitietoinen kasvattaja.
Kandidaatin tutkielma on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista niin kotimaiselta kuin kansainväliseltä tutkimuskentältä. Tutkimuksessa käytetään aineistona kasvatustieteen ja sukupuolentutkimuksen tutkimuskenttien tuottamaa kirjallisuutta. Yli 15 vuotta vanhaa lähdeaineistoa käytetään tutkimuksessa harkitusti.
Sukupuolittuneisuus tarkoittaa, että sosiaaliselle sukupuolelle on luotu tietyt määritelmät. Määritelmät pitävät yllä sukupuoliin liitettäviä ennakkoluuloja ja asenteita. Tutkielman avulla voidaan huomata, että peruskoulun toimintakulttuurissa on sukupuolittuneita toimintamalleja. Peruskoulussa sukupuolittuneisuus näkyy opettajan sekä oppilaan asenteissa, ajatusmalleissa ja käytänteissä.
Opettajan on hyvä olla tietoinen omista ennakkoluuloistaan liittyen sukupuoleen. Opettajan tärkeimmät tehtävät sukupuolen moninaisuuden edistäjänä ovat, että opettaja antaa luvan olla moninainen sekä tunnistaa sukupuolittuneita rakenteita ja pyrkii kuvaamaan sekä purkamaan niitä omassa opetuksessaan.
Tutkielma voi auttaa opettajia hahmottamaan, kuinka laajasti sukupuolittuneet rakenteet vaikuttavat peruskoulun toimintakulttuurissa.
Kandidaatin tutkielma on tehty kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista niin kotimaiselta kuin kansainväliseltä tutkimuskentältä. Tutkimuksessa käytetään aineistona kasvatustieteen ja sukupuolentutkimuksen tutkimuskenttien tuottamaa kirjallisuutta. Yli 15 vuotta vanhaa lähdeaineistoa käytetään tutkimuksessa harkitusti.
Sukupuolittuneisuus tarkoittaa, että sosiaaliselle sukupuolelle on luotu tietyt määritelmät. Määritelmät pitävät yllä sukupuoliin liitettäviä ennakkoluuloja ja asenteita. Tutkielman avulla voidaan huomata, että peruskoulun toimintakulttuurissa on sukupuolittuneita toimintamalleja. Peruskoulussa sukupuolittuneisuus näkyy opettajan sekä oppilaan asenteissa, ajatusmalleissa ja käytänteissä.
Opettajan on hyvä olla tietoinen omista ennakkoluuloistaan liittyen sukupuoleen. Opettajan tärkeimmät tehtävät sukupuolen moninaisuuden edistäjänä ovat, että opettaja antaa luvan olla moninainen sekä tunnistaa sukupuolittuneita rakenteita ja pyrkii kuvaamaan sekä purkamaan niitä omassa opetuksessaan.
Tutkielma voi auttaa opettajia hahmottamaan, kuinka laajasti sukupuolittuneet rakenteet vaikuttavat peruskoulun toimintakulttuurissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]