Helsingin kaupunkiseudun pehmeä suunnittelu Vantaan ratikan näkökulmasta
Vierikko, Liina-Lotta (2025-05-22)
Vierikko, Liina-Lotta
L.-L. Vierikko
22.05.2025
© 2025 Liina-Lotta Vierikko. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223848
Tiivistelmä
Toiminnalliset kaupunkiseudut ovat nähty yhä keskeisempänä aluekehittämisen ja -suunnittelun kohteena. Niiden suunnittelu ei perustu lakisääteisyyteen, vaan kaupunkiseuduilla korostuu epämuodollisempi yhteistyö eri toimijoiden välillä. Tässä pro gradu -tutkielmassa kaupunkiseudut käsitetään suunnittelun 'pehmeinä tiloina' (soft spaces), ja niissä tapahtuva vuorovaikutus ja yhteistyö kaupunkiseudun 'pehmeänä suunnitteluna' (soft planning).
Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin seudun suunnitteluyhteistyötä Vantaan tulevan pikaraitiotien näkökulmasta. Tutkimusongelmaa lähestytään kaupunkiseudun pehmeän suunnittelun kannalta. Pikaraitioteitä sekä muita keskeisiä suunnittelukysymyksiä tarkastellaan maankäytön ja liikenteen suunnittelua yhteensovittavista lähtökohdista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu asiantuntijahaastatteluista, jotka toteutettiin maalis-huhtikuun 2025 aikana. Haastateltavat edustavat Helsingin seudun suunnitteluyhteistyöhön osallistuvia tahoja eri mittakaavoilta. Lisäksi tarkastelun tukena hyödynnettiin Helsingin kaupunkiseudun pehmeää suunnittelua ilmentäviä dokumentteja. Tutkimusaineistoa tulkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset korostavat Helsingin seutua toiminnallisena ja monikeskuksisena kaupunkiseutuna, jonka merkittäväksi suunnitteluyhteistyön muodoksi pehmeä suunnittelu osoittautuu. Vantaan ratikka muodostuu tulosten mukaan keskeiseksi osaksi seudun raitiotieliikenteen sekä kestävän liikennejärjestelmän kehityksen jatkumoa. Helsingin seudun pehmeä suunnittelu ja yhteistyö konkretisoituvat ennen kaikkea kaupunkiseudun sekä valtion välisinä MALsopimuksina, joissa myös Vantaan ratikka asettuu keskeiseen asemaan. MAL-sopimusmenettely motivoi Helsingin seudun kuntia sekä seudulliseen yhteistyöhön että keskinäiseen kilpailuun, mikä ilmentää kaupunkiseudun yhteistyön ja kilpailun moniulotteista dynamiikkaa.
Tutkielma tarjoaa uusia näkökulmia Helsingin seudun suunnitteluyhteistyöhön pehmeän suunnittelun kannalta, joita soveltamalla kaupunkiseudun suunnitteluyhteistyötä voidaan kehittää. Tulosten perusteella Helsingin kaupunkiseudulla tarvitaan aiempaa vahvempaa yhteistä näkemystä seudullisesta kehityksestä. Ratikalla on mahdollisuus toimia suunnitteluyhteistyötä ja pehmeää suunnittelua konkretisoivana rajakohteena. Tutkimus kuitenkin osoittaa tarpeen seudullisen yhteistyön puutteita sekä pehmeän suunnittelun mahdollisuuksia koskevalle jatkotutkimukselle.
Tutkielmassa tarkastellaan Helsingin seudun suunnitteluyhteistyötä Vantaan tulevan pikaraitiotien näkökulmasta. Tutkimusongelmaa lähestytään kaupunkiseudun pehmeän suunnittelun kannalta. Pikaraitioteitä sekä muita keskeisiä suunnittelukysymyksiä tarkastellaan maankäytön ja liikenteen suunnittelua yhteensovittavista lähtökohdista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu asiantuntijahaastatteluista, jotka toteutettiin maalis-huhtikuun 2025 aikana. Haastateltavat edustavat Helsingin seudun suunnitteluyhteistyöhön osallistuvia tahoja eri mittakaavoilta. Lisäksi tarkastelun tukena hyödynnettiin Helsingin kaupunkiseudun pehmeää suunnittelua ilmentäviä dokumentteja. Tutkimusaineistoa tulkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset korostavat Helsingin seutua toiminnallisena ja monikeskuksisena kaupunkiseutuna, jonka merkittäväksi suunnitteluyhteistyön muodoksi pehmeä suunnittelu osoittautuu. Vantaan ratikka muodostuu tulosten mukaan keskeiseksi osaksi seudun raitiotieliikenteen sekä kestävän liikennejärjestelmän kehityksen jatkumoa. Helsingin seudun pehmeä suunnittelu ja yhteistyö konkretisoituvat ennen kaikkea kaupunkiseudun sekä valtion välisinä MALsopimuksina, joissa myös Vantaan ratikka asettuu keskeiseen asemaan. MAL-sopimusmenettely motivoi Helsingin seudun kuntia sekä seudulliseen yhteistyöhön että keskinäiseen kilpailuun, mikä ilmentää kaupunkiseudun yhteistyön ja kilpailun moniulotteista dynamiikkaa.
Tutkielma tarjoaa uusia näkökulmia Helsingin seudun suunnitteluyhteistyöhön pehmeän suunnittelun kannalta, joita soveltamalla kaupunkiseudun suunnitteluyhteistyötä voidaan kehittää. Tulosten perusteella Helsingin kaupunkiseudulla tarvitaan aiempaa vahvempaa yhteistä näkemystä seudullisesta kehityksestä. Ratikalla on mahdollisuus toimia suunnitteluyhteistyötä ja pehmeää suunnittelua konkretisoivana rajakohteena. Tutkimus kuitenkin osoittaa tarpeen seudullisen yhteistyön puutteita sekä pehmeän suunnittelun mahdollisuuksia koskevalle jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]