Asfalttikerroksen paksuuden määrittäminen pistepilvivertailulla
Vääräniemi, Reino (2025-05-22)
Vääräniemi, Reino
R. Vääräniemi
22.05.2025
© 2025 Reino Vääräniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223845
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää mobiililaserkeilauksen (MLS) soveltuvuutta asfalttipäällysteen kerrospaksuuden määrittämiseen pistepilviaineistojen vertailun avulla. Työssä tarkasteltiin aiheeseen liittyviä säädöksiä, perinteisiä mittausmenetelmiä, kuten maatutkausta, sekä laserkeilausteknologiaa rakenteen ja toimintaperiaatteen tasolla. Työn keskiössä oli kahden kansainvälisen tutkimuksen vertailu, joissa hyödynnettiin pistepilviteknologiaa päällystepaksuuden mittaamiseen eri olosuhteissa. Toinen tutkimus käytti liikkuvaa laserkeilausjärjestelmää (MLS) asfaltin eri kerrosten mittaamiseen moottoritiellä, kun taas toisessa tutkimuksessa mitattiin betonipäällysteen paksuutta stationäärisellä laserkeilaimella (TLS). Molemmat lähestymistavat osoittivat, että laserkeilauksella voidaan saavuttaa tarkkoja ja kattavia tuloksia ainettarikkomattomalla menetelmällä. Vaikka tarkastellut tutkimukset ovat yli kymmenen vuoden takaa, ne osoittavat teknologian potentiaalin, joka on edelleen kasvanut laitteistojen ja aineistonkäsittelyn kehittymisen myötä. MLS-teknologia tarjoaa visuaalisen ja tehokkaan vaihtoehdon päällysteen laadunvalvontaan, ja sillä on potentiaalia täydentää tai jopa korvata perinteisiä menetelmiä laajempaa analyysiä vaativissa tiehankkeissa. The aim of this bachelor's thesis was to examine the applicability of mobile laser scanning (MLS) for determining the thickness of asphalt pavement layers by comparing point cloud data. The study reviewed relevant regulations, traditional measurement methods such as ground-penetrating radar (GPR), as well as the structure and operating principles of laser scanning technology. The core of the thesis was a comparison of two international studies that utilized point cloud technology to measure pavement thickness under different conditions. One study employed a mobile laser scanning system (MLS) to measure various asphalt layers on a highway, while the other used a stationary terrestrial laser scanner (TLS) to determine the thickness of concrete pavement. Both approaches demonstrated that laser scanning can provide accurate and comprehensive results using a non-destructive method. Although the studies examined are more than ten years old, they highlight the potential of the technology, which has only increased with advancements in equipment and data processing. MLS technology offers a visual and efficient alternative for pavement quality control and has the potential to supplement or even replace traditional methods in road projects requiring more extensive analysis.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38329]