ADHD-oireisen lapsen osallisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kangas, Jenna; Achrén, Roosa-Maria (2025-05-22)
Kangas, Jenna
Achrén, Roosa-Maria
J. Kangas; R.-M. Achrén
22.05.2025
© 2025 Jenna Kangas, Roosa-Maria Achrén. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505223838
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tietoa ADHD-oireisten lasten osallisuuden tukemisesta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkielma on suunnattu tueksi varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Olemme havainneet, että varsinkin ADHD-oireisten lasten osallisuuden tuen keinot ovat vähäisiä tai ne koetaan liian kuormittavina käyttää.
Aineistona käytimme Oulun yliopiston tiedonhankinta kurssilla saatuja tietokantoja ja tiedonhaku menetelmiä. Käytimme useita eri hakusanoja, sekä suomeksi että englanniksi. Keräsimme eri tutkimuksia ja aineistoja, joista poimimme merkittävimmät analysoitavaksi tähän tutkielmaamme. Pyrimme huomioimaan lähdekriittisyyden, esimerkiksi käyttämällä vertaisarvioituja aineistoja sekä hyödyntämään uusimpia tutkimuksia.
Tuloksista voidaan päätellä, että tuen keinot osallisuuden tukemiseen ovat hyvin yksilöllisiä ja lasten tarpeille mukautettuja. Kokosimme keskeisimmät tuen keinot tutkielmaamme ja loimme raamit varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tätä hyödyntämällä, varhaiskasvatuksen henkilöstö pystyy luomaan jokaiselle lapselle yksilölliset tuen keinot osallisuuden toteutumisen varmistumiseksi.
Tutkielmamme pohjautuu ajatukselle, että jokaisella lapsella on oikeus kokea osallisuutta tuen tarpeistaan huolimatta ja että varhaiskasvatuksen toiminnan tulee olla inkluusion arvojen mukaista. Analysoimiemme aineistojen tulokset osoittivat suurilta osin samankaltaisuutta keskenään, mikä lisää tämän tutkielman luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Uskomme, että tutkielmamme soveltuu hyvin varhaiskasvatuksen käytäntöön, ja että sitä pystyy hyödyntämään apuvälineenä osallisuuden toteutumisen arvioimisessa.
Aineistona käytimme Oulun yliopiston tiedonhankinta kurssilla saatuja tietokantoja ja tiedonhaku menetelmiä. Käytimme useita eri hakusanoja, sekä suomeksi että englanniksi. Keräsimme eri tutkimuksia ja aineistoja, joista poimimme merkittävimmät analysoitavaksi tähän tutkielmaamme. Pyrimme huomioimaan lähdekriittisyyden, esimerkiksi käyttämällä vertaisarvioituja aineistoja sekä hyödyntämään uusimpia tutkimuksia.
Tuloksista voidaan päätellä, että tuen keinot osallisuuden tukemiseen ovat hyvin yksilöllisiä ja lasten tarpeille mukautettuja. Kokosimme keskeisimmät tuen keinot tutkielmaamme ja loimme raamit varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tätä hyödyntämällä, varhaiskasvatuksen henkilöstö pystyy luomaan jokaiselle lapselle yksilölliset tuen keinot osallisuuden toteutumisen varmistumiseksi.
Tutkielmamme pohjautuu ajatukselle, että jokaisella lapsella on oikeus kokea osallisuutta tuen tarpeistaan huolimatta ja että varhaiskasvatuksen toiminnan tulee olla inkluusion arvojen mukaista. Analysoimiemme aineistojen tulokset osoittivat suurilta osin samankaltaisuutta keskenään, mikä lisää tämän tutkielman luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Uskomme, että tutkielmamme soveltuu hyvin varhaiskasvatuksen käytäntöön, ja että sitä pystyy hyödyntämään apuvälineenä osallisuuden toteutumisen arvioimisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]