Liikkumista hyödyntävät toiminnalliset tehtävät yläkoulun kielten opetuksessa
Sorvisto, Emilia; Eerola, Minja (2025-05-21)
Sorvisto, Emilia
Eerola, Minja
E. Sorvisto; M. Eerola
21.05.2025
© 2025, Emilia Sorvisto, Minja Eerola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213820
Tiivistelmä
Lapset ja nuoret liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän. Pitkittyneet istumisjaksot sekä vähentyneet fyysistä aktiivisuutta vaativat välituntien viettotavat tuovat näkyviä haasteita oppitunneille. Oppilaiden keskittymiskyvyn heikkeneminen haastaa opettajia, joilta vaaditaan entistä enemmän ammattitaitoa oppituntien suunnittelussa. Fyysistä aktiivisuutta sisältävä toiminnallinen oppiminen on yksi keino lisätä oppituntien aikaista fyysistä aktiivisuutta ja tauottaa yhtäjaksoista istumista. Menetelmänä toiminnallisuus aktivoi oppilaita osallistumaan, kokeilemaan ja oppimaan tekemällä. Toiminnallinen oppiminen tukee oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista opetukseen sekä huomioi erilaiset oppijat monipuolisuudellaan.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme yläkoulun ruotsin ja vieraiden kielten opetuksessa hyödynnettäviin toiminnallisiin tehtäviin yhdistettyä liikkumista. Tutkimusaineistomme koostuu Liikkuvan koulun Toiminnallisia tehtäviä yläkoulun aineenopetukseen -materiaalista. Aineiston kielten opetukseen käytetyt tehtävät (n=84) analysoimme sisällönanalyysin keinoin. Tehtävät luokittelimme liikkeen integraation ja merkityksellisyyden, tehtävissä käytetyn toiminnallisen menetelmän, tehtävän sisältämän liikkeen määrän sekä työskentelymuodon mukaan. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten liikettä on yhdistetty osaksi toiminnallisia tehtäviä. Tämän lisäksi tutkielman tavoite on osoittaa toiminnallisten menetelmien mahdollisuudet kieltenopetuksessa sekä liikkeen lisäämisen tuomat hyödyt oppimisen näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että materiaalin tehtävissä hyödynnetään eniten kevyttä liikettä sisältävää toiminnallisuutta. Yleisimmät menetelmät ovat erilaiset harjoitteet ja leikit, joita suoritetaan yksilönä, pareittain, pienryhmissä tai koko luokkana. Tutkimustulokset osoittavat myös, että liikkumista on yhdistetty jollain tavalla useimpiin aineiston tehtäviin. Tutkimuksen mukaan toiminallisissa tehtävissä vuorovaikutus korostuu, ja valtaosa aineiston tehtävistä on suunniteltu toteutettavaksi yhteisesti koko luokan kanssa tai pienryhmissä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä toiminnallisten menetelmien toteuttamismahdollisuuksista. Opetusmenetelmä kehittää oppilaiden vuorovaikutustaitoja, koska toiminnalliset työskentelytavat korostavat yhdessä oppimista. Toiminnallisuus lisää myös oppilaiden aktivointia ja tuo liikettä koulupäiviin. Menetelmänä toiminnallisuus on monipuolinen ja joustava, jota voidaan toteuttaa esimerkiksi pelien, leikkien, kilpailuiden tai ilmaisua sisältävien harjoitusten kautta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme yläkoulun ruotsin ja vieraiden kielten opetuksessa hyödynnettäviin toiminnallisiin tehtäviin yhdistettyä liikkumista. Tutkimusaineistomme koostuu Liikkuvan koulun Toiminnallisia tehtäviä yläkoulun aineenopetukseen -materiaalista. Aineiston kielten opetukseen käytetyt tehtävät (n=84) analysoimme sisällönanalyysin keinoin. Tehtävät luokittelimme liikkeen integraation ja merkityksellisyyden, tehtävissä käytetyn toiminnallisen menetelmän, tehtävän sisältämän liikkeen määrän sekä työskentelymuodon mukaan. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten liikettä on yhdistetty osaksi toiminnallisia tehtäviä. Tämän lisäksi tutkielman tavoite on osoittaa toiminnallisten menetelmien mahdollisuudet kieltenopetuksessa sekä liikkeen lisäämisen tuomat hyödyt oppimisen näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että materiaalin tehtävissä hyödynnetään eniten kevyttä liikettä sisältävää toiminnallisuutta. Yleisimmät menetelmät ovat erilaiset harjoitteet ja leikit, joita suoritetaan yksilönä, pareittain, pienryhmissä tai koko luokkana. Tutkimustulokset osoittavat myös, että liikkumista on yhdistetty jollain tavalla useimpiin aineiston tehtäviin. Tutkimuksen mukaan toiminallisissa tehtävissä vuorovaikutus korostuu, ja valtaosa aineiston tehtävistä on suunniteltu toteutettavaksi yhteisesti koko luokan kanssa tai pienryhmissä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä toiminnallisten menetelmien toteuttamismahdollisuuksista. Opetusmenetelmä kehittää oppilaiden vuorovaikutustaitoja, koska toiminnalliset työskentelytavat korostavat yhdessä oppimista. Toiminnallisuus lisää myös oppilaiden aktivointia ja tuo liikettä koulupäiviin. Menetelmänä toiminnallisuus on monipuolinen ja joustava, jota voidaan toteuttaa esimerkiksi pelien, leikkien, kilpailuiden tai ilmaisua sisältävien harjoitusten kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]