“Lasten kaikki tietämys ´todellisesta maailmasta´ tulee TikTokista” : luokanopettajien kokemukset sosiaaliseen mediaan liittyvästä kasvatuksesta alakoulussa
Rahja, Aino; Isopahkala, Assi (2025-05-21)
Rahja, Aino
Isopahkala, Assi
A. Rahja; A. Isopahkala
21.05.2025
© 2025 Aino Rahja, Assi Isopahkala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213816
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisen median kasvatukseen liittyen nykypäivän alakouluissa. Sosiaalisella medialla on nykyään rooli lasten elämässä, vaikka sosiaalisen median sovellusten ikärajat pyrkivät rajaamaan alakouluikäiset lapset pois sosiaalisen median käyttäjistä. Nämä ikärajat on kuitenkin helppo ohittaa, eikä ikärajojen noudattamista pystytä valvomaan tarpeeksi. Näin ollen monet lapset käyttävät sosiaalisen median palveluita, ja sosiaalinen media näkyy heidän toiminnassaan sekä puheissaan. Nämä puheet ja toiminta heijastuvat myös koulumaailmaan haastaen luokanopettajat sosiaalisen median kasvatukseen. Sosiaaliseen mediaan liittyvän kasvatuksen toteuttamispaineet ovat nykyaikana suuret kouluissa ja erilaiset mediataidot katsotaan kuuluvaksi aktiivisen kansalaisen taitoihin osana yhteiskunnallisia vaatimuksia.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla pääosin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto on kerätty kevään 2025 aikana tällä hetkellä luokanopettajan työssä toimivilta luokanopettajilta eri puolelta Suomea. Kyselyyn vastasi 48 luokanopettajaa eri luokka-asteilta alakoulusta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, erityisesti teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajien kokemusten mukaan sosiaalisella medialla on rooli lasten elämässä ja myös koulumaailmassa. Luokanopettajien mukaan sosiaalisen median kasvatus voidaan liittää osaksi kaikkea opettajuuteen liittyvää kasvatusta, ja näin ollen luokanopettajalla on rooli sosiaalisen median kasvattajana. Tämä kasvatuksellinen rooli ei kuitenkaan ollut yksiselitteinen. Luokanopettajien kokemuksiin sosiaalisen median kasvatuksesta vaikutti muun muassa oppilasryhmän ikä- ja taitotaso, opettajan oma aktiivisuus ja valmiudet sosiaalisen median kasvatukselle sekä kodin ja koulun välinen vastuunjako sosiaalisen median kasvatuksen osalta. Luokanopettajien kokemuksista kävi ilmi se, että sosiaalisen median kasvatus aiheuttaa paljon ristiriitaa, ja monet kokivat jäävänsä aiheen kanssa yksin ilman koulun tukea. Näin ollen luokanopettajat tarvitsisivat aiheen tiimoilta tukea, sekä selkeämpiä yleisiä ohjeita ja linjauksia.
Tutkimuksemme tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta aiheesta ja näin ollen voidaan ajatella tutkimustulostemme kertovan suomalaisten luokanopettajien tämänhetkisestä suhtautumisesta sosiaaliseen mediaan liittyvään kasvatukseen. Suomalaista tutkimusta aiheesta on vähän ja jatkotutkimusta tarvitaan lisää.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla pääosin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto on kerätty kevään 2025 aikana tällä hetkellä luokanopettajan työssä toimivilta luokanopettajilta eri puolelta Suomea. Kyselyyn vastasi 48 luokanopettajaa eri luokka-asteilta alakoulusta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, erityisesti teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajien kokemusten mukaan sosiaalisella medialla on rooli lasten elämässä ja myös koulumaailmassa. Luokanopettajien mukaan sosiaalisen median kasvatus voidaan liittää osaksi kaikkea opettajuuteen liittyvää kasvatusta, ja näin ollen luokanopettajalla on rooli sosiaalisen median kasvattajana. Tämä kasvatuksellinen rooli ei kuitenkaan ollut yksiselitteinen. Luokanopettajien kokemuksiin sosiaalisen median kasvatuksesta vaikutti muun muassa oppilasryhmän ikä- ja taitotaso, opettajan oma aktiivisuus ja valmiudet sosiaalisen median kasvatukselle sekä kodin ja koulun välinen vastuunjako sosiaalisen median kasvatuksen osalta. Luokanopettajien kokemuksista kävi ilmi se, että sosiaalisen median kasvatus aiheuttaa paljon ristiriitaa, ja monet kokivat jäävänsä aiheen kanssa yksin ilman koulun tukea. Näin ollen luokanopettajat tarvitsisivat aiheen tiimoilta tukea, sekä selkeämpiä yleisiä ohjeita ja linjauksia.
Tutkimuksemme tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta aiheesta ja näin ollen voidaan ajatella tutkimustulostemme kertovan suomalaisten luokanopettajien tämänhetkisestä suhtautumisesta sosiaaliseen mediaan liittyvään kasvatukseen. Suomalaista tutkimusta aiheesta on vähän ja jatkotutkimusta tarvitaan lisää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]