Lasten tunteiden säätelyn tukemisen keinoja varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajien kokemana
Leinonen, Marianne (2025-05-21)
Leinonen, Marianne
M. Leinonen
21.05.2025
© 2025, Marianne Leinonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213815
Tiivistelmä
Aikuiset ja lapset voivat kokea päivän aikana monenlaisia tunteita. Tunteilla on monia tärkeitä tehtäviä. Kuitenkin liian pitkäkestoisena, mikä tahansa tunne voi alkaa kuormittaa meitä. Siksi tarvitaankin tunteiden säätelyn taitoa. Aikuisilla on merkittävä rooli lapsen tunteiden säätelyn tukemisessa. Tunteiden säätelyn tukemista tapahtuu niin varhaiskasvatuksessa kuin lapsen kotonakin. Varhaiskasvatus ja huoltajat toteuttavat myös kasvatusyhteistyötä ja tekevät sen myötä yhteistyötä tukeakseen lasta.
Tässä tutkielmassa kartoitin lasten tunteiden säätelyn tukemisen keinoja, joita varhaiskasvatuksen opettajat ja huoltajat olivat havainneet toimiviksi. Tutkielma sisältää myös koontiani koskien varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajien välisestä yhteistyötä, liittyen lapsen tunteiden säätelytaitojen tukemiseen. Tutkielma vastaa tutkimuskysymyksiin: Mitä varhaiskasvatuksen opettajat ja lasten huoltajat ovat oppineet tunteiden säätelystä toimiessaan lapsen kanssa, jolla on ollut toistuvia haasteita tunteiden säätelyssä? Millaista yhteistyötä varhaiskasvatus ja koti tekevät tukeakseen lapsen tunteiden säätelyä? Tunteiden säätelyyn liittyviä tutkimuksia on löydettävissä, mutta ei aiheeni kanssa identtisiä.
Keräsin tutkielmani aineiston sähköisellä Webropol-kyselyllä erään sosiaalisen median ryhmistä. Kysely oli suunnattu varhaiskasvatuksen opettajille ja lasten huoltajille, joilla oli kokemusta toimimisesta lapsen kanssa, jolla on ollut haasteita tunteiden säätelyssä. Kysely oli auki 19.2.-5.3.2025. Vastauksia tuli yhteensä 13, joista 12 oli mahdollista käyttää tutkielmani aineistona. Tämä tutkielma on laadullinen eli kvalitatiivinen, jossa käytin teemoittelua ja temaattista analyysia. Aineistosta nousi esiin monenlaisten tunteiden säätelyn tukemisen keinojen omaaminen molemmilla vastaajaryhmillä. Myös aikuisen merkitys korostui vastauksissa. Yhteistyön näkökulmaan liittyen keskustelu nähtiin keskeisenä yhteistyön muotona.
Tässä tutkielmassa kartoitin lasten tunteiden säätelyn tukemisen keinoja, joita varhaiskasvatuksen opettajat ja huoltajat olivat havainneet toimiviksi. Tutkielma sisältää myös koontiani koskien varhaiskasvatuksen opettajien ja huoltajien välisestä yhteistyötä, liittyen lapsen tunteiden säätelytaitojen tukemiseen. Tutkielma vastaa tutkimuskysymyksiin: Mitä varhaiskasvatuksen opettajat ja lasten huoltajat ovat oppineet tunteiden säätelystä toimiessaan lapsen kanssa, jolla on ollut toistuvia haasteita tunteiden säätelyssä? Millaista yhteistyötä varhaiskasvatus ja koti tekevät tukeakseen lapsen tunteiden säätelyä? Tunteiden säätelyyn liittyviä tutkimuksia on löydettävissä, mutta ei aiheeni kanssa identtisiä.
Keräsin tutkielmani aineiston sähköisellä Webropol-kyselyllä erään sosiaalisen median ryhmistä. Kysely oli suunnattu varhaiskasvatuksen opettajille ja lasten huoltajille, joilla oli kokemusta toimimisesta lapsen kanssa, jolla on ollut haasteita tunteiden säätelyssä. Kysely oli auki 19.2.-5.3.2025. Vastauksia tuli yhteensä 13, joista 12 oli mahdollista käyttää tutkielmani aineistona. Tämä tutkielma on laadullinen eli kvalitatiivinen, jossa käytin teemoittelua ja temaattista analyysia. Aineistosta nousi esiin monenlaisten tunteiden säätelyn tukemisen keinojen omaaminen molemmilla vastaajaryhmillä. Myös aikuisen merkitys korostui vastauksissa. Yhteistyön näkökulmaan liittyen keskustelu nähtiin keskeisenä yhteistyön muotona.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]