Sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun varhainen tunnistaminen alakoulussa : opettajien näkökulma
Tervo, Veera (2025-05-21)
Tervo, Veera
V. Tervo
21.05.2025
© 2025 Veera Tervo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213814
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia varhaisia sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun merkkejä opettajat havaitsevat oppilaissaan ja miten he tunnistavat oireilun. Sisäänpäin suuntautuneella psyykkisellä oireilulla tarkoitetaan hiljaista, vaikeasti havaittavissa olevaa oireilua. Opettajat ovat merkityksellisessä asemassa sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun varhaisessa tunnistamisessa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen lasten psyykkisen oireilun yleisyyden vuoksi. Psyykkisen oireilun varhainen tunnistaminen on ensiarvoisen tärkeää, koska oppilaan haasteet usein kasautuvat ja vaikeutuvat jos niitä ei tunnisteta varhain.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuussa 2025. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 opettajaa, joista luokanopettajia oli 8, erityisluokanopettajia 5 ja laaja-alaisia erityisopettajia 3. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opettajat havaitsivat laajasti erilaisia sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun merkkejä, mutta osa merkeistä oli jo vakavaa sisäänpäin suuntautunutta oireilua. Opettajat havaitsivat oireilun merkkejä liittyen koulunkäynnin, tunne-elämän ja vuorovaikutuksen vaikeuksiin, sosiaaliseen vetäytymiseen, käyttäytymisen muutoksiin, somaattiseen oireiluun sekä syömisen haasteisiin. Oireilun tunnistamisen keinoiksi kuvailtiin oppilaantuntemus, hyvä opettaja–oppilassuhde, opettajan ominaisuuksia, yhteistyö, aktiivinen tiedonkeruu, hyvä oppimisympäristö sekä tunteiden ilmaisun opettaminen. Opettajia haastoi oireilun tunnistamisessa yhteistyön vaikeudet, oireiden tunnistamisen kuormittavuus ja vaikea tunnistettavuus, rakenteelliset haasteet sekä keskusteluyhteyden työstäminen. Opettajat kaipasivat oireilun varhaiseen tunnistamiseen osaamisen kehittämistä, monialaista yhteistyötä sekä parempia resursseja. Tutkimus tuo tärkeää käytännön tietoa sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun ilmenemismuodoista ja erilaisista keinoista tunnistaa oireilu alakoulussa. Tulokset auttavat kehittämään opettajankoulusta vastaamaan opettajien tarpeita paremmin ja huomioimaan oireilu mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuussa 2025. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 opettajaa, joista luokanopettajia oli 8, erityisluokanopettajia 5 ja laaja-alaisia erityisopettajia 3. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että opettajat havaitsivat laajasti erilaisia sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun merkkejä, mutta osa merkeistä oli jo vakavaa sisäänpäin suuntautunutta oireilua. Opettajat havaitsivat oireilun merkkejä liittyen koulunkäynnin, tunne-elämän ja vuorovaikutuksen vaikeuksiin, sosiaaliseen vetäytymiseen, käyttäytymisen muutoksiin, somaattiseen oireiluun sekä syömisen haasteisiin. Oireilun tunnistamisen keinoiksi kuvailtiin oppilaantuntemus, hyvä opettaja–oppilassuhde, opettajan ominaisuuksia, yhteistyö, aktiivinen tiedonkeruu, hyvä oppimisympäristö sekä tunteiden ilmaisun opettaminen. Opettajia haastoi oireilun tunnistamisessa yhteistyön vaikeudet, oireiden tunnistamisen kuormittavuus ja vaikea tunnistettavuus, rakenteelliset haasteet sekä keskusteluyhteyden työstäminen. Opettajat kaipasivat oireilun varhaiseen tunnistamiseen osaamisen kehittämistä, monialaista yhteistyötä sekä parempia resursseja. Tutkimus tuo tärkeää käytännön tietoa sisäänpäin suuntautuneen psyykkisen oireilun ilmenemismuodoista ja erilaisista keinoista tunnistaa oireilu alakoulussa. Tulokset auttavat kehittämään opettajankoulusta vastaamaan opettajien tarpeita paremmin ja huomioimaan oireilu mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]