Varhaiskasvatuksen johtaja työhyvinvoinnin edistäjänä : johtajana ja työyhteisön jäsenenä
Tuomela, Marita (2025-05-21)
Tuomela, Marita
M. Tuomela
21.05.2025
© 2025, Marita Tuomela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213812
Tiivistelmä
2020-luvulla johtajuus ja johtaminen varhaiskasvatuksessa on monitahoista johtamista, jolloin johtajalta vaaditaan vastavuoroista ja vuorovaikutuksellista valmentavaa otetta. Johtajan lakisääteisiin velvollisuuksiin kuuluu työhyvinvoinnin takaaminen työntekijöilleen, jolloin hyvä ja tukeva johtajuus on keskeisessä roolissa. Tutkimukselle varhaiskasvatuksen johtajuudesta työhyvinvoinnin edistäjänä on tarvetta, koska aiheesta ei ole paljoa tutkimustietoa. Tutkin johtajuutta ja johtamista varhaiskasvatuksessa sekä työhyvinvointia. Tavoitteeni on löytää kehittämissuuntauksia siitä, millä tavalla johtaja voi edistää toiminnallaan työyhteisönsä työhyvinvointia johtajana ja työyhteisön jäsenenä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu vastuullisesti tutkimuksen linjausten mukaisesti Tutkin erästä Suomessa sijaitsevaa varhaiskasvatusyksikköä jossa työskentelee 14 henkilöä, Tutkimusaineistossa hyödynnän teoriaohjaavaa analyysia, joka viittaa fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Aineistoon sisältyy ryhmähaastatteluita, palavereita ja työhyvinvointikaavion analysointi rinnastettuna kunta10-tuloksien kanssa. Eettisyys tutkimuksessani on erittäin tärkeää, koska olen itse osana tutkimusryhmää.
Tutkimuksen tutkimuskysymys oli miten varhaiskasvatuksen johtaja voi edistää henkilöstön työhyvinvointia? Tutkimuksessa ilmeni, että johtajan täytyy pitää kiinni johtajan roolistaan, vastuineen ja velvollisuuksineen ja samanaikaisesti on oltava osana työyhteisön jäsenyyttä. Kun johtaminen ja työhyvinvointi ovat harmonisesti sidoksissa toisissaan, työyhteisön kehittyminen näyttäytyy hyvinvoivana jatkumona. Johtajan ollessa pedagogisesti johtajuudessaan positiivisena muutosjohtoisena asenteena omaavana valmentavana johtajana, työyhteisö lähtee myönteisemmin johtajan mukana yhdessä kehittämään työyhteisönsä hyvinvointia psykologisesti turvallisessa työympäristössä. Hyvinvoiva työyhteisö koostuu johtajan työhyvinvoinnista, työhyvinvoinnin johtamisesta ja työyhteisön hyvinvoinnin kokonaisuuksista.
Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään tutkimuksessa mukana olleessa varhaiskasvatusyksikön kehittämissuunnitelman rakentumisprosessissa tulevina vuosina. Aiempia tutkimuksia löytyi laajasti työhyvinvoinnista ja johtajuudesta, mutta ei yhdistettynä näitä varhaiskasvatuskontekstiin. Näin ollen tällä tutkimuksella ei voida vahvistaa aiempia tutkimustuloksia, koska niitä ei löytynyt. Tämä tieto vahvistaa sitä, kuinka tärkeä on saada tälle tutkimukselle jatkotutkimuksia aihealueesta johtajuus ja työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa. In the 2020s, leadership in early childhood education is multifaceted leadership, requiring a reciprocal and interactive coaching approach from the leader. A leader's statutory responsibilities include ensuring well-being at work for their employees, with good and supportive leadership playing a key role. There is a need for research on the leadership of early childhood education as a promoter of well-being at work, because there is not much research data on the subject. I study leadership in early childhood education and well-being at work. My goal is to find development trends in how a leader can contribute to the well-being of their work community as a leader and a member of the work community.
The study is a qualitative case study that has been carried out in a responsible manner in accordance with the research guidelines, I study a unit in Finland that employs 14 people. I use theory-directed analysis in the research data, which refers to the phenomenological-hermeneutical tradition. The material includes group interviews, meetings and an analysis of the well-being at work chart compared to the municipal10 results. Ethics in my research is very important because I am part of the research team.
The research question of the study was how can the director of early childhood education contribute to the well-being of employees at work? The study showed that a leader must hold on to his/her role as a leader, with responsibilities and at the same time be part of the work community. When management and well-being at work are harmoniously linked, the development of the work community appears to be a healthy continuum. While the leader is pedagogically in their leadership as a positive change-led coaching leader, the work community joins the leader in developing the well-being of their work community in a psychologically safe work environment. A healthy work community consists of the manager's well-being at work, management of well-being at work and the well-being of the work community.
The research results will be utilized in the construction process of the early childhood education unit development plan that was included in the study in the coming years. Previous studies were found extensively on well-being at work and leadership but not combined with these in the context of early childhood education. Thus, this study cannot confirm the previous study results because they were not found. This knowledge reinforces the importance of obtaining further research on the topic of leadership and well-being at work in early childhood education for this research.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu vastuullisesti tutkimuksen linjausten mukaisesti Tutkin erästä Suomessa sijaitsevaa varhaiskasvatusyksikköä jossa työskentelee 14 henkilöä, Tutkimusaineistossa hyödynnän teoriaohjaavaa analyysia, joka viittaa fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Aineistoon sisältyy ryhmähaastatteluita, palavereita ja työhyvinvointikaavion analysointi rinnastettuna kunta10-tuloksien kanssa. Eettisyys tutkimuksessani on erittäin tärkeää, koska olen itse osana tutkimusryhmää.
Tutkimuksen tutkimuskysymys oli miten varhaiskasvatuksen johtaja voi edistää henkilöstön työhyvinvointia? Tutkimuksessa ilmeni, että johtajan täytyy pitää kiinni johtajan roolistaan, vastuineen ja velvollisuuksineen ja samanaikaisesti on oltava osana työyhteisön jäsenyyttä. Kun johtaminen ja työhyvinvointi ovat harmonisesti sidoksissa toisissaan, työyhteisön kehittyminen näyttäytyy hyvinvoivana jatkumona. Johtajan ollessa pedagogisesti johtajuudessaan positiivisena muutosjohtoisena asenteena omaavana valmentavana johtajana, työyhteisö lähtee myönteisemmin johtajan mukana yhdessä kehittämään työyhteisönsä hyvinvointia psykologisesti turvallisessa työympäristössä. Hyvinvoiva työyhteisö koostuu johtajan työhyvinvoinnista, työhyvinvoinnin johtamisesta ja työyhteisön hyvinvoinnin kokonaisuuksista.
Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään tutkimuksessa mukana olleessa varhaiskasvatusyksikön kehittämissuunnitelman rakentumisprosessissa tulevina vuosina. Aiempia tutkimuksia löytyi laajasti työhyvinvoinnista ja johtajuudesta, mutta ei yhdistettynä näitä varhaiskasvatuskontekstiin. Näin ollen tällä tutkimuksella ei voida vahvistaa aiempia tutkimustuloksia, koska niitä ei löytynyt. Tämä tieto vahvistaa sitä, kuinka tärkeä on saada tälle tutkimukselle jatkotutkimuksia aihealueesta johtajuus ja työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa.
The study is a qualitative case study that has been carried out in a responsible manner in accordance with the research guidelines, I study a unit in Finland that employs 14 people. I use theory-directed analysis in the research data, which refers to the phenomenological-hermeneutical tradition. The material includes group interviews, meetings and an analysis of the well-being at work chart compared to the municipal10 results. Ethics in my research is very important because I am part of the research team.
The research question of the study was how can the director of early childhood education contribute to the well-being of employees at work? The study showed that a leader must hold on to his/her role as a leader, with responsibilities and at the same time be part of the work community. When management and well-being at work are harmoniously linked, the development of the work community appears to be a healthy continuum. While the leader is pedagogically in their leadership as a positive change-led coaching leader, the work community joins the leader in developing the well-being of their work community in a psychologically safe work environment. A healthy work community consists of the manager's well-being at work, management of well-being at work and the well-being of the work community.
The research results will be utilized in the construction process of the early childhood education unit development plan that was included in the study in the coming years. Previous studies were found extensively on well-being at work and leadership but not combined with these in the context of early childhood education. Thus, this study cannot confirm the previous study results because they were not found. This knowledge reinforces the importance of obtaining further research on the topic of leadership and well-being at work in early childhood education for this research.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]