Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä hiljaisista lapsista ja hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa
Pätäri, Sanni (2025-05-21)
Pätäri, Sanni
S. Pätäri
21.05.2025
© 2025 Sanni Pätäri. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213810
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu käsittelee varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä hiljaisista lapsista ja hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisen keinoista. Aiempaa tutkimusta liittyen hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisen keinoihin on vain vähän ja tutkimusta aiheeseen liittyen olisi tärkeää olla enemmän. Hiljaiset lapset ovat usein niitä, jotka jäävät huomiotta ja vaikuttavat pärjäävänsä hyvin lapsiryhmässä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, minkälaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opiskelijoilla on hiljaisista lapsista ja minkälaisia käsityksiä heillä on hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisesta varhaiskasvatuksen arjessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineistonkeruu on toteutettu viidestä pääteemasta koostuvan teemahaastattelun avulla, johon osallistui yksi viiden opiskelijan ryhmä. Aineistonanalyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen avulla olen kerännyt laajasti opiskelijoiden käsityksiä hiljaisista lapsista varhaiskasvatuksessa sekä opiskelijoiden käsityksiä hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisen keinoista varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on moninaisia käsityksiä liittyen hiljaisiin lapsiin ja hiljaisten lasten osallisuutta vahvistaviin keinoihin. Käsitykset liittyen osallisuuden vahvistamisen keinoihin painottuvat pääosin yleisiin osallisuuden vahvistamisen keinoihin ja korostavat kasvattajan vastuuta lapsen osallisuuden vahvistamisessa. Tutkimustulokset osoittavat, että hiljaisten lasten osallisuuden vahvistaminen on tärkeää ja aihetta tulisi käsitellä enemmän varhaiskasvatuksen koulutuksessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineistonkeruu on toteutettu viidestä pääteemasta koostuvan teemahaastattelun avulla, johon osallistui yksi viiden opiskelijan ryhmä. Aineistonanalyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen avulla olen kerännyt laajasti opiskelijoiden käsityksiä hiljaisista lapsista varhaiskasvatuksessa sekä opiskelijoiden käsityksiä hiljaisten lasten osallisuuden vahvistamisen keinoista varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoilla on moninaisia käsityksiä liittyen hiljaisiin lapsiin ja hiljaisten lasten osallisuutta vahvistaviin keinoihin. Käsitykset liittyen osallisuuden vahvistamisen keinoihin painottuvat pääosin yleisiin osallisuuden vahvistamisen keinoihin ja korostavat kasvattajan vastuuta lapsen osallisuuden vahvistamisessa. Tutkimustulokset osoittavat, että hiljaisten lasten osallisuuden vahvistaminen on tärkeää ja aihetta tulisi käsitellä enemmän varhaiskasvatuksen koulutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]