Opettajien näkemyksiä sosiaalisen median vaikutuksista 4–9 luokkien oppilaisiin ja mediakasvatuksen toteuttamisesta koulussa
Kattelus, Ella (2025-05-21)
Kattelus, Ella
E. Kattelus
21.05.2025
© 2025 Ella Kattelus. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213809
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on keinotekoinen ympäristö, jossa lapset ja nuoret viettävät suuren osan vapaa-ajastaan. Lapset ja nuoret ovat herkkiä sosiaalisen median vaikutuksille. Nämä vaikutukset tulevat esiin kouluarjessa, jossa lapsi ja nuori kokee paljon vuorovaikutustilanteita koulun henkilökunnan ja muiden oppilaiden kanssa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää luokanopettajien havaintojen avulla, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on lasten ja nuorten elämän eri osa-alueisiin. Tavoitteena oli myös tuoda esille, miten sosiaalisen median vaikutukset näyttäytyvät opettajalle kouluarjessa ja missä tilanteissa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, millaisista asioista mediakasvatus koostuu sosiaalisen median ajassa.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta (n=6) sosiaalista mediaa käyttävää opettajaa, joiden opetuskokemuksen määrä vaihteli yhdestä vuodesta kahteenkymmeneenkolmeen. Haastattelukutsu lähetettiin Facebookin opettajille suunnattuihin ryhmiin, jonka jälkeen haastateltavia kerättiin sähköpostitse tai muiden viestintäsovellusten kautta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyden välityksellä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla, jonka kautta saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalinen media vaikuttaa opettajien havaintojen mukaan oppilaan identiteettiin, vuorovaikutukseen, akateemiseen suoriutumiseen ja hyvinvointiin. Tämän lisäksi oppilaan kokemat vaikutukset riippuivat oppilaan vertaisista, psyykkisestä hyvinvoinnista ja muista taustatekijöistä. Opettajien havainnot perustuivat heidän vapaa-ajallansa ja kouluarjessa tekemiinsä havaintoihin. Kouluarjessa sosiaalisen median vaikutukset näyttäytyivät opettajille erityisesti vuorovaikutustilanteissa, ongelmatilanteissa ja oppimistilanteissa. Tutkimuksessa selvisi, että koulu toteuttaa sosiaalisen median vaikutukset huomioidakseen mediakasvatusta kokonaisvaltaisesti erilaisten asioiden kautta. Tärkeimpinä asioina mediakasvatuksessa koulussa on tulosten mukaan sometaitojen opettaminen, monipuolinen opetus, kasvatusyhteistyö ja toimintaperiaatteet.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta (n=6) sosiaalista mediaa käyttävää opettajaa, joiden opetuskokemuksen määrä vaihteli yhdestä vuodesta kahteenkymmeneenkolmeen. Haastattelukutsu lähetettiin Facebookin opettajille suunnattuihin ryhmiin, jonka jälkeen haastateltavia kerättiin sähköpostitse tai muiden viestintäsovellusten kautta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyden välityksellä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla, jonka kautta saatiin muodostettua tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalinen media vaikuttaa opettajien havaintojen mukaan oppilaan identiteettiin, vuorovaikutukseen, akateemiseen suoriutumiseen ja hyvinvointiin. Tämän lisäksi oppilaan kokemat vaikutukset riippuivat oppilaan vertaisista, psyykkisestä hyvinvoinnista ja muista taustatekijöistä. Opettajien havainnot perustuivat heidän vapaa-ajallansa ja kouluarjessa tekemiinsä havaintoihin. Kouluarjessa sosiaalisen median vaikutukset näyttäytyivät opettajille erityisesti vuorovaikutustilanteissa, ongelmatilanteissa ja oppimistilanteissa. Tutkimuksessa selvisi, että koulu toteuttaa sosiaalisen median vaikutukset huomioidakseen mediakasvatusta kokonaisvaltaisesti erilaisten asioiden kautta. Tärkeimpinä asioina mediakasvatuksessa koulussa on tulosten mukaan sometaitojen opettaminen, monipuolinen opetus, kasvatusyhteistyö ja toimintaperiaatteet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]