Peruskoulun opettajien ja oppilaiden huoltajien välisen yhteistyön haasteet : opettajien kohtaama negatiivinen viestintä ja syyt sen taustalla
Harju, Marianne (2025-05-21)
Harju, Marianne
M. Harju
21.05.2025
© 2025 Marianne Harju. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213797
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa on tarkasteltu opettajan ja huoltajien välisen viestinnän haasteita opettajan näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, millaista negatiivista viestintää opettajat kohtaavat huoltajien taholta, ja millaisia syitä negatiivisen viestinnän taustalla on. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käytetty pääosin kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneet tutkimukset on tehty eri puolilla maailmaa, mutta tutkimukset on valittu siten, että ne ovat vertailukelpoisia keskenään. Opettajan ja huoltajien välisessä yhteistyössä on eroja eri maiden välillä, mutta yhteistyön tekeminen on kaikkialla tärkeää oppilaan hyvinvoinnin edistämiseksi ja koulunkäynnin tukemiseksi (Orell & Pihlaja, 2018; Pennington, 2024).
Opettajan työhön kuuluu olennaisena osana yhteistyö oppilaiden huoltajien kanssa ja kaikki yhteistyö on jonkinlaista viestintää. Keskeinen viestinnän kanava Suomen kontekstissa on digitaalinen alusta Wilma, jonka välityksellä suurin osa yhteistyöstä opettajan ja huoltajien välillä tapahtuu. Kirjoitetut viestit lisäävät väärinkäsitysten riskiä, joten neutraalikin viesti voi näyttäytyä vastaanottajalle negatiivisessa valossa. Opettajan on tärkeää pyrkiä viestimään kunnioittavasti huoltajille, ja haastavat aiheet on syytä ottaa puheeksi kasvotusten tai puhelimen välityksellä.
Huoltajien negatiivinen viestintä opettajalle ilmenee usein opettajan ammattitaidon, päätöksenteon tai opetusmenetelmien kyseenalaistamisena. Negatiivinen viestintä voi olla myös opettajan henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostelua, mutta se on harvinaista. Pitkittyessään negatiivinen viestintä voi muuttua kiusaamiseksi. Myös yksittäinen teko voi täyttää kiusaamisen määritelmän, mikäli kyseessä on esimerkiksi julkinen loukkaus, joka aiheuttaa mainehaittaa opettajalle (Kauppi, 2015). Negatiivisen viestinnän taustalla on aina jokin syy, ja näiden syiden avaaminen on tutkielmassa keskeisessä roolissa. Syitä negatiivisen viestinnän taustalla voivat olla esimerkiksi huoli lapsesta, puutteellinen yhteistyö opettajan ja huoltajien välillä, huoltajien aiemmat negatiiviset kokemukset, sekä kieli- kulttuuri- ja näkemyserot.
Opettajan työhön kuuluu olennaisena osana yhteistyö oppilaiden huoltajien kanssa ja kaikki yhteistyö on jonkinlaista viestintää. Keskeinen viestinnän kanava Suomen kontekstissa on digitaalinen alusta Wilma, jonka välityksellä suurin osa yhteistyöstä opettajan ja huoltajien välillä tapahtuu. Kirjoitetut viestit lisäävät väärinkäsitysten riskiä, joten neutraalikin viesti voi näyttäytyä vastaanottajalle negatiivisessa valossa. Opettajan on tärkeää pyrkiä viestimään kunnioittavasti huoltajille, ja haastavat aiheet on syytä ottaa puheeksi kasvotusten tai puhelimen välityksellä.
Huoltajien negatiivinen viestintä opettajalle ilmenee usein opettajan ammattitaidon, päätöksenteon tai opetusmenetelmien kyseenalaistamisena. Negatiivinen viestintä voi olla myös opettajan henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostelua, mutta se on harvinaista. Pitkittyessään negatiivinen viestintä voi muuttua kiusaamiseksi. Myös yksittäinen teko voi täyttää kiusaamisen määritelmän, mikäli kyseessä on esimerkiksi julkinen loukkaus, joka aiheuttaa mainehaittaa opettajalle (Kauppi, 2015). Negatiivisen viestinnän taustalla on aina jokin syy, ja näiden syiden avaaminen on tutkielmassa keskeisessä roolissa. Syitä negatiivisen viestinnän taustalla voivat olla esimerkiksi huoli lapsesta, puutteellinen yhteistyö opettajan ja huoltajien välillä, huoltajien aiemmat negatiiviset kokemukset, sekä kieli- kulttuuri- ja näkemyserot.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]