Kodin ja koulun yhteistyön merkitys haastavasti käyttäytyvän lapsen tukemisessa
Kurttio, Ella (2025-05-21)
Kurttio, Ella
E. Kurttio
21.05.2025
© 2025 Ella Kurttio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505213755
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielma tavoitteena on tunnistaa, mitä lapsen ja nuoren haastava käytös on ja kuinka sitä voidaan tukea kodin ja koulun yhteistyöllä. Kartoitan lisäksi kodin ja koulun yhteistyöhön liittyviä toimivia interventiomenetelmiä haastavan käyttäytymisen tukemiseen. Tutkimuskysymykseni ovat: miten kodin ja koulun yhteistyöllä voidaan tukea lapsen ja nuoren haastavaa käytöstä ja minkälaisia toimivia kodin ja koulun yhteistyön interventiomenetelmiä on kehitetty haastavan käytöksen tukemiseksi? Teoreettinen viitekehys koostuu haastavan käytöksen määrittelystä ja kodin ja koulun yhteistyön monipuolisesta tarkastelusta. Tutkielmani toteutan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja siinä hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä ja aineistoja, jotka on valittu ja rajattu eksplisiittisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että tehokas kodin ja koulun yhteistyö perustuu vastavuoroiseen ja jatkuvaan viestintään sekä yhtenäisiin toimintatapoihin. Yhteneväinen viestintä tukee myös lasten sosiaalista ja akateemista kehitystä. Vanhempien osallisuus koulun toimintaan nousi keskeiseksi teemaksi yhteistyön onnistumiseksi. Jotta kodin ja koulun yhteistyö voisi tukea haastavaa käytöstä, vaatii yhteistyö selkeitä rooleja, helposti tavoitettavaa viestintää ja luottamuksellista suhdetta. Haastavaa käytöstä voidaan tulosten mukaan lieventää myös kotikasvatuksen johdonmukaisuudella, oppimisen tuella, emotionaalisuudella sekä perheiden kannustamisella.
Interventioiden todettiin vähentävän kaikissa tapauksissa haastavaa käytöstä. Rotu, etninen tausta tai vanhemmuustyylit ei vaikuta interventioiden tehokkuuteen, mutta perheen heikko sosioekonominen tilanne tai huoltajien mielenterveysongelmat puolestaan vaikuttavat negatiivisesti. Haastavaan käytökseen suunnatut interventiot vähentävät nopeasti lasten ulkoisia käytösongelmia ja parantavat sosioemotionaalista toimintaa varsinkin, jos toimet aloitetaan varhain. Vanhemmuustaitoihin suunnatut interventiot puolestaan edistävät lasten käytöksen myönteistä kehitystä, tukevat kasvatusta ja lieventävä köyhyyteen liittyviä stressitekijöitä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tehokas kodin ja koulun yhteistyö perustuu vastavuoroiseen ja jatkuvaan viestintään sekä yhtenäisiin toimintatapoihin. Yhteneväinen viestintä tukee myös lasten sosiaalista ja akateemista kehitystä. Vanhempien osallisuus koulun toimintaan nousi keskeiseksi teemaksi yhteistyön onnistumiseksi. Jotta kodin ja koulun yhteistyö voisi tukea haastavaa käytöstä, vaatii yhteistyö selkeitä rooleja, helposti tavoitettavaa viestintää ja luottamuksellista suhdetta. Haastavaa käytöstä voidaan tulosten mukaan lieventää myös kotikasvatuksen johdonmukaisuudella, oppimisen tuella, emotionaalisuudella sekä perheiden kannustamisella.
Interventioiden todettiin vähentävän kaikissa tapauksissa haastavaa käytöstä. Rotu, etninen tausta tai vanhemmuustyylit ei vaikuta interventioiden tehokkuuteen, mutta perheen heikko sosioekonominen tilanne tai huoltajien mielenterveysongelmat puolestaan vaikuttavat negatiivisesti. Haastavaan käytökseen suunnatut interventiot vähentävät nopeasti lasten ulkoisia käytösongelmia ja parantavat sosioemotionaalista toimintaa varsinkin, jos toimet aloitetaan varhain. Vanhemmuustaitoihin suunnatut interventiot puolestaan edistävät lasten käytöksen myönteistä kehitystä, tukevat kasvatusta ja lieventävä köyhyyteen liittyviä stressitekijöitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]