Sukupuolen yhteys tyypillisesti kehittyvien lasten pragmaattisiin taitoihin
Heimala, Noora (2025-05-20)
Heimala, Noora
N. Heimala
20.05.2025
© 2025 Noora Heimala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203731
Tiivistelmä
Pragmaattisilla taidoilla tarkoitetaan ihmisen kykyä ymmärtää ja hyödyntää tilanteen kannalta merkityksellistä tietoa sekä kykyä käyttää kieltä tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisella tavalla erilaisissa konteksteissa. Pragmaattisten taitojen kehitys alkaa jo esikielellisessä vaiheessa ja jatkuu pitkälle aikuisuuteen tiiviissä vuorovaikutuksessa sensoristen, kognitiivisten, kielellisten ja sosiaalisten tekijöiden kanssa. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että pragmaattiset taidot ja niiden kehitys saattavat erota tyypillisesti kehittyvien tyttöjen ja poikien välillä, mutta tutkimusta aiheesta on tehty verrattain vähän ja tulokset ovat ristiriitaisia. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kirjallisuuteen perehtyen tarkastella, minkälaista tyypillisesti kehittyvien tyttöjen ja poikien pragmaattinen kehitys on verrattuna toisiinsa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten ikä on yhteydessä tyypillisesti kehittyvien tyttöjen ja poikien pragmaattiseen kehitykseen.
Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kahdeksaa vuosina 2016–2024 julkaistua tutkimusartikkelia. Kaikki kahdeksan tutkimusartikkelia käsittelevät pragmaattisten taitojen eroja sukupuolten välillä ja sitä, miten ikä on yhteydessä näiden taitojen kehitykseen. Seitsemän tutkimusta toteutettiin poikittaistutkimuksena, ja yksi toteutettiin pitkittäistutkimuksena. Osassa artikkeleista vanhemmat arvioivat lastensa pragmaattisia taitoja kyselyn avulla ja osassa tutkimusartikkeleista arviointi tehtiin koetilanteessa.
Tutkielman tulokset osoittivat, että tyttöjen pragmaattiset taidot olivat keskimäärin poikien taitoja paremmat, mutta havaitut erot vaihtelivat jonkin verran pragmaattisten taitojen eri osa-alueilla. Eroja tyttöjen hyväksi esiintyi erityisesti alle neljävuotiaiden lasten ikäryhmissä, mikä havaittiin taitoerojen tasoittumisena yli neljävuotiaiden ikäryhmissä. Lisäksi kolmessa tutkimuksessa pojat suoriutuivat joissakin ikäryhmissä tyttöjä paremmin, ja näistä kahdessa tutkimuksessa erot olivat merkitseviä.
Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että pragmaattisten taitojen kehitys eroaa tyttöjen ja poikien välillä eritysesti alle neljävuotiaiden lasten kohdalla. Erot taidoissa näyttävät kuitenkin tasoittuvan lapsen iän kasvaessa. Nämä tulokset ovat osittain linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, mutta ristiriitaisuuksiakin esiintyy. Monet eri tekijät ovat yhteydessä pragmaattisten taitojen kehitykseen, ja tutkimusta tekijöistä, jotka ovat yhteydessä sukupuolten välisiin eroihin, tarvitaan runsaasti lisää. Pragmaattiset taidot vaikuttavat lapsen elämään laajasti kuten esimerkiksi sosiaalisten taitojen kehitykseen, opintomenestykseen sekä mielen hyvinvointiin, minkä vuoksi on tärkeä ymmärtää ja tunnistaa mahdollisia sukupuolten välisiä pragmaattisten taitojen eroja sekä huomioida erilaisten kehityspolkujen mahdollisuus näiden taitojen arvioinnissa ja kuntoutuksessa.
Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kahdeksaa vuosina 2016–2024 julkaistua tutkimusartikkelia. Kaikki kahdeksan tutkimusartikkelia käsittelevät pragmaattisten taitojen eroja sukupuolten välillä ja sitä, miten ikä on yhteydessä näiden taitojen kehitykseen. Seitsemän tutkimusta toteutettiin poikittaistutkimuksena, ja yksi toteutettiin pitkittäistutkimuksena. Osassa artikkeleista vanhemmat arvioivat lastensa pragmaattisia taitoja kyselyn avulla ja osassa tutkimusartikkeleista arviointi tehtiin koetilanteessa.
Tutkielman tulokset osoittivat, että tyttöjen pragmaattiset taidot olivat keskimäärin poikien taitoja paremmat, mutta havaitut erot vaihtelivat jonkin verran pragmaattisten taitojen eri osa-alueilla. Eroja tyttöjen hyväksi esiintyi erityisesti alle neljävuotiaiden lasten ikäryhmissä, mikä havaittiin taitoerojen tasoittumisena yli neljävuotiaiden ikäryhmissä. Lisäksi kolmessa tutkimuksessa pojat suoriutuivat joissakin ikäryhmissä tyttöjä paremmin, ja näistä kahdessa tutkimuksessa erot olivat merkitseviä.
Tutkimustulosten perusteella näyttäisi siltä, että pragmaattisten taitojen kehitys eroaa tyttöjen ja poikien välillä eritysesti alle neljävuotiaiden lasten kohdalla. Erot taidoissa näyttävät kuitenkin tasoittuvan lapsen iän kasvaessa. Nämä tulokset ovat osittain linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, mutta ristiriitaisuuksiakin esiintyy. Monet eri tekijät ovat yhteydessä pragmaattisten taitojen kehitykseen, ja tutkimusta tekijöistä, jotka ovat yhteydessä sukupuolten välisiin eroihin, tarvitaan runsaasti lisää. Pragmaattiset taidot vaikuttavat lapsen elämään laajasti kuten esimerkiksi sosiaalisten taitojen kehitykseen, opintomenestykseen sekä mielen hyvinvointiin, minkä vuoksi on tärkeä ymmärtää ja tunnistaa mahdollisia sukupuolten välisiä pragmaattisten taitojen eroja sekä huomioida erilaisten kehityspolkujen mahdollisuus näiden taitojen arvioinnissa ja kuntoutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]