Murrosikä esiintymisjännitystä voimistavana kehityskautena ja murrosikäisten nuorten esiintyjäkuvat
Ilola, Nikolas (2025-05-20)
Ilola, Nikolas
N. Ilola
20.05.2025
© 2025 Nikolas Ilola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203727
Tiivistelmä
Tämä musiikkikasvatuksen kandidaatintutkielma tarkastelee murrosiän vaikutuksia varhaisnuorten esiintymisjännitykseen ja esiintyjäkuvien kehittymiseen, ja pohtii, tulisiko peruskoulun esiintymiskasvatuksessa huomioida erityisesti murrosikäisten kehitysvaihe. Tällä hetkellä esiintymistä käsitellään opetussuunnitelman perusteissa osana vuorovaikutustaitoja, ja sitä harjoitellaan useissa oppiaineissa, mutta murrosikäisten kehitysvaiheen erityispiirteitä ei ole eksplisiittisesti huomioitu.
Tutkimuskysymyksenä on miten murrosikä vaikuttaa nuorten esiintymisjännitykseen ja esiintyjäkuvan kehittymiseen? Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa haettiin ja analysoitiin suomen- ja englanninkielistä tutkimuskirjallisuutta sekä muuta lähdeaineistoa.
Tulosten perusteella murrosiässä tapahtuvat psykososiaaliset muutokset kuten herkistyminen sosiaaliselle arvioinnille, vertaissuhteiden merkityksen korostuminen ja minäkuvan rakentuminen, muodostavat alttiin pohjan kielteisille esiintymiskokemuksille, ja heikon esiintyjäkuvan kehittymiselle. Esiintyjäkuva, eli esiintyjän käsitys itsestään ja omista taidoistaan, rakentuu pitkälti esiintymiskokemusten kautta. Kielteiset esiintymiskokemukset voivat heikentää esiintyjäkuvaa, mikä taas voi tehdä esiintymiskokemuksista entistä kielteisempiä. Pahimmillaan kielteiset esiintymiskokemukset voivat johtaa pysyvään kommunikoinnin ja esiintymisen välttelyyn.
Pohdinnassa esitetään kehitysehdotuksia siitä, miten murrosikäisten kehitysvaiheen erityispiirteitä voisi paremmin huomioida perusopetuksen esiintymiskasvatuksessa. Musiikkikasvatus on tässä avainasemassa, koska monitasoinen esiintyminen on luonnollinen osa musiikkia. Tutkielmassa havaittiin, että murrosikäisten esiintyjäkuvia ei ole aiemmin tutkittu, ja näin olleen murrosikäisten esiintyjäkuvat ja esiintymiskäsitykset muodostavat tutkimusaukon. This bachelor's thesis in music education explores how puberty influences early adolescents’ stage fright and the development of their performer self-concept. It also considers whether the developmental characteristics of adolescence should be more explicitly addressed in performance and public speaking education within the comprehensive school curriculum. Currently, the Finnish national core curriculum includes performance and public speaking as part of interaction skills and provides practice across various subjects, but the specific characteristics of adolescent development are not explicitly acknowledged.
The research question is: How does puberty influence adolescents’ experience of stage fright and the development of their performer self-concept? The thesis was conducted as a literature review, analyzing Finnish and English research literature as well as other relevant sources.
The results suggest that psychosocial changes during puberty, such as increasing sensitivity to social evaluation, the heightened importance of peer relationships, and the construction of self-identity, create a vulnerable foundation for negative performance and speaking experiences, and a fragile performer self-concept. The performer self-concept – meaning an individual's perception of themselves as a performer and a speaker, and their beliefs in their own abilities – is largely shaped through performance and public speaking experiences. Negative performance or speaking experiences may weaken the performer's self-concept, which in turn may further reinforce negative experiences, and potentially leading to long-term avoidance of public communication and performance.
The discussion offers suggestions for how the specific developmental characteristics of adolescence could be better addressed in performance and public speaking education within Finnish basic education. Music education plays a key role, as performance in music education inherently takes various forms. This thesis also reveals a research gap in the study of adolescents’ performer self-concepts, underscoring the need for further investigation in this area.
Tutkimuskysymyksenä on miten murrosikä vaikuttaa nuorten esiintymisjännitykseen ja esiintyjäkuvan kehittymiseen? Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa haettiin ja analysoitiin suomen- ja englanninkielistä tutkimuskirjallisuutta sekä muuta lähdeaineistoa.
Tulosten perusteella murrosiässä tapahtuvat psykososiaaliset muutokset kuten herkistyminen sosiaaliselle arvioinnille, vertaissuhteiden merkityksen korostuminen ja minäkuvan rakentuminen, muodostavat alttiin pohjan kielteisille esiintymiskokemuksille, ja heikon esiintyjäkuvan kehittymiselle. Esiintyjäkuva, eli esiintyjän käsitys itsestään ja omista taidoistaan, rakentuu pitkälti esiintymiskokemusten kautta. Kielteiset esiintymiskokemukset voivat heikentää esiintyjäkuvaa, mikä taas voi tehdä esiintymiskokemuksista entistä kielteisempiä. Pahimmillaan kielteiset esiintymiskokemukset voivat johtaa pysyvään kommunikoinnin ja esiintymisen välttelyyn.
Pohdinnassa esitetään kehitysehdotuksia siitä, miten murrosikäisten kehitysvaiheen erityispiirteitä voisi paremmin huomioida perusopetuksen esiintymiskasvatuksessa. Musiikkikasvatus on tässä avainasemassa, koska monitasoinen esiintyminen on luonnollinen osa musiikkia. Tutkielmassa havaittiin, että murrosikäisten esiintyjäkuvia ei ole aiemmin tutkittu, ja näin olleen murrosikäisten esiintyjäkuvat ja esiintymiskäsitykset muodostavat tutkimusaukon.
The research question is: How does puberty influence adolescents’ experience of stage fright and the development of their performer self-concept? The thesis was conducted as a literature review, analyzing Finnish and English research literature as well as other relevant sources.
The results suggest that psychosocial changes during puberty, such as increasing sensitivity to social evaluation, the heightened importance of peer relationships, and the construction of self-identity, create a vulnerable foundation for negative performance and speaking experiences, and a fragile performer self-concept. The performer self-concept – meaning an individual's perception of themselves as a performer and a speaker, and their beliefs in their own abilities – is largely shaped through performance and public speaking experiences. Negative performance or speaking experiences may weaken the performer's self-concept, which in turn may further reinforce negative experiences, and potentially leading to long-term avoidance of public communication and performance.
The discussion offers suggestions for how the specific developmental characteristics of adolescence could be better addressed in performance and public speaking education within Finnish basic education. Music education plays a key role, as performance in music education inherently takes various forms. This thesis also reveals a research gap in the study of adolescents’ performer self-concepts, underscoring the need for further investigation in this area.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]