Kun ChatGPT tuli kouluun : autoetnografinen matka generatiivisen tekoälyn aikakauteen
Kuusela, Antti (2025-05-20)
Kuusela, Antti
A. Kuusela
20.05.2025
© 2025 Antti Kuusela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203709
Tiivistelmä
Generatiivinen tekoäly, erityisesti ChatGPT, on ajankohtainen teknologia, jonka vaikutus ulottuu erkittävästi koulutukseen. Sen nopean yleistymisen myötä on syntynyt tarve ymmärtää sen vaikutuksia opetukseen ja oppimiseen. Tämä tutkimus tarkastelee generatiivista tekoälyä ja sen käyttöä.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään generatiivisen tekoälyn kehitystä, mahdollisuuksia ja haasteita, niin opetuksessa, opiskelussa ja työelämässä. Lisäksi perehdytään henkilökohtaiseen kokemukseen tekoälyn käytöstä varhaisena omaksujana.
Tutkielma sisältää teoreettisen viitekehyksen ja autoetnografisen osuuden. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään yleisesti läpi tekoälyn historiaa ja generatiivista tekoälyä nykyaikana sekä generatiivisen tekoälyn vahvuuksia ja heikkouksia. Siinä analysoidaan myös tekoälyn vaikutusta opetukseen, opiskeluun ja työelämään.
Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja autoetnografiana. Aineistoina toimivat tieteelliset julkaisut sekä systemaattisesti dokumentoidut henkilökohtaiset kokemukset tekoälyn käytöstä. Analyysi pohjautuu kirjallisuuden synteesiin ja kokemusten temaattiseen jäsentämiseen.
Tutkimustulosten mukaan generatiivinen tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia mm. sisällöntuotannon tehostamiseen ja yksilöllistämiseen. Haasteina nousevat esiin mm. faktuaalinen epätarkkuus, eettiset kysymykset ja harjoitusdatan vinoumat. Henkilökohtaiset kokemukset osoittavat tekoälyn potentiaalin opetuksen ja oppimisen tukena, mutta korostavat myös sen rajoituksia ja kriittisen käytön merkitystä.
Tulokset viittaavat siihen, että generatiivisen tekoälyn aikakausi vaatii paitsi uusia teknisiä taitoja, myös laajempaa muutosta pedagogisessa ajattelussa ja oppimiskulttuurissa. Kyky kriittiseen arviointiin, eettiseen harkintaan ja jatkuvaan oppimiseen nousevat avainasemaan niin opettajille kuin opiskelijoillekin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että generatiivinen tekoäly on voimakas työkalu, jonka hyödyntäminen edellyttää sen vahvuuksien ja heikkouksien ymmärtämistä. Tekoälylukutaito tulee olemaan tulevaisuudessa tärkeä taito tekoälyn muuttaessa koulutusta ja työelämää. Tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää vankkaa eettistä pohjaa ja ihmisen säilyttämistä prosessien aktiivisena ohjaajana.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään generatiivisen tekoälyn kehitystä, mahdollisuuksia ja haasteita, niin opetuksessa, opiskelussa ja työelämässä. Lisäksi perehdytään henkilökohtaiseen kokemukseen tekoälyn käytöstä varhaisena omaksujana.
Tutkielma sisältää teoreettisen viitekehyksen ja autoetnografisen osuuden. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään yleisesti läpi tekoälyn historiaa ja generatiivista tekoälyä nykyaikana sekä generatiivisen tekoälyn vahvuuksia ja heikkouksia. Siinä analysoidaan myös tekoälyn vaikutusta opetukseen, opiskeluun ja työelämään.
Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja autoetnografiana. Aineistoina toimivat tieteelliset julkaisut sekä systemaattisesti dokumentoidut henkilökohtaiset kokemukset tekoälyn käytöstä. Analyysi pohjautuu kirjallisuuden synteesiin ja kokemusten temaattiseen jäsentämiseen.
Tutkimustulosten mukaan generatiivinen tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia mm. sisällöntuotannon tehostamiseen ja yksilöllistämiseen. Haasteina nousevat esiin mm. faktuaalinen epätarkkuus, eettiset kysymykset ja harjoitusdatan vinoumat. Henkilökohtaiset kokemukset osoittavat tekoälyn potentiaalin opetuksen ja oppimisen tukena, mutta korostavat myös sen rajoituksia ja kriittisen käytön merkitystä.
Tulokset viittaavat siihen, että generatiivisen tekoälyn aikakausi vaatii paitsi uusia teknisiä taitoja, myös laajempaa muutosta pedagogisessa ajattelussa ja oppimiskulttuurissa. Kyky kriittiseen arviointiin, eettiseen harkintaan ja jatkuvaan oppimiseen nousevat avainasemaan niin opettajille kuin opiskelijoillekin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että generatiivinen tekoäly on voimakas työkalu, jonka hyödyntäminen edellyttää sen vahvuuksien ja heikkouksien ymmärtämistä. Tekoälylukutaito tulee olemaan tulevaisuudessa tärkeä taito tekoälyn muuttaessa koulutusta ja työelämää. Tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää vankkaa eettistä pohjaa ja ihmisen säilyttämistä prosessien aktiivisena ohjaajana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]