Videopelien vaikutukset esikouluikäisen lapsen käyttäytymiseen varhaiskasvatuksessa
Kemppainen, Irina; Aho, Ronja (2025-05-20)
Kemppainen, Irina
Aho, Ronja
I. Kemppainen; R. Aho
20.05.2025
© 2025 Irina Kemppainen, Ronja Aho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505203675
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee videopelien vaikutuksia esikouluikäisen lapsen käyttäytymiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkielman aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden sekä huomattavan tutkimuksellisen aukon perusteella, jolloin tutkimuksen tuloksia saataisiin mahdollisesti tuotua käytännön varhaiskasvatukseen. Tutkielmassa yhdistyy kahden eri tutkimussuunnitelman aiheet, jotka muodostuivat yhdeksi kokonaisuudeksi. Tutkielmassa käsitellään videopelaamisen vaikutuksia esikouluikäisen lapsen käyttäytymiseen.
Lapset ottavat helposti mallia käyttäytymiseensä erilaisista tilanteista. Videopelit ovat koukuttavia ja pienet lapset näkevät niitä yhä enemmän ja enemmän. Vuosikymmenten aikana väkivaltaisten elokuvien ja pelien vaikutuksia lasten väkivaltaiseen käyttäytymiseen on käsitelty julkisessa keskustelussa. Koska digipelaaminen yleistyy eri ikäryhmien välillä, voidaan siitä myös päätellä, että pelaaminen koskettaa myös yhä useampaa varhaiskasvatuksessa olevaa lasta. Lapset oppivat käyttäytymismallinsa ympäristöstä, tämän vuoksi erilaisilta videopeleiltä on hyvä suojella lapsia ja katsoa tarkasti ikärajasuosituksia, joita pelit antavat.
Videopelien ja lasten käyttäytymisen yhteydestä on käyty laajaa keskustelua, mutta kotimaisessa tutkimuksessa aiheesta on edelleen puutteita. Tämän vuoksi tutkimus pyrkii selvittämään, onko videopelaamisella minkälaisia vaikutuksia nuorten lasten, erityisesti esikouluikäisten, käyttäytymiseen varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa on tuotu esille paljon tutkimuksia, joiden mukaan videopelaamisella on mahdollisia viittauksia lisääntyneeseen aggressiivisuuteen. Tutkimuksessa tulee esille myös videopelaamisen vaikutukset lapsen sosioemotionaalisen kehityksen myönteisistä ja kielteisistä vaikutuksista.
Tutkimuksessa on myös otettu huomioon varhaiskasvatuksen näkökulma ja käsitelty sitä, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset pystyvät turvallisesti tuomaan esille ikätason mukaisia digimedian hyötyjä, mutta myös tiedostaen digimedian haitat. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä yhteen mahdollisimman laajasti tutkimustietoa aiheesta. Tutkimuksella on tavoitteena aiheen tutkimisen avulla haluamme lisätä ymmärrystä videopelaamisen mahdollisista vaikutuksista lasten käyttäytymiseen ja tarjota tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka voivat käyttää tätä tietoa pedagogisessa työssään.
Lapset ottavat helposti mallia käyttäytymiseensä erilaisista tilanteista. Videopelit ovat koukuttavia ja pienet lapset näkevät niitä yhä enemmän ja enemmän. Vuosikymmenten aikana väkivaltaisten elokuvien ja pelien vaikutuksia lasten väkivaltaiseen käyttäytymiseen on käsitelty julkisessa keskustelussa. Koska digipelaaminen yleistyy eri ikäryhmien välillä, voidaan siitä myös päätellä, että pelaaminen koskettaa myös yhä useampaa varhaiskasvatuksessa olevaa lasta. Lapset oppivat käyttäytymismallinsa ympäristöstä, tämän vuoksi erilaisilta videopeleiltä on hyvä suojella lapsia ja katsoa tarkasti ikärajasuosituksia, joita pelit antavat.
Videopelien ja lasten käyttäytymisen yhteydestä on käyty laajaa keskustelua, mutta kotimaisessa tutkimuksessa aiheesta on edelleen puutteita. Tämän vuoksi tutkimus pyrkii selvittämään, onko videopelaamisella minkälaisia vaikutuksia nuorten lasten, erityisesti esikouluikäisten, käyttäytymiseen varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa on tuotu esille paljon tutkimuksia, joiden mukaan videopelaamisella on mahdollisia viittauksia lisääntyneeseen aggressiivisuuteen. Tutkimuksessa tulee esille myös videopelaamisen vaikutukset lapsen sosioemotionaalisen kehityksen myönteisistä ja kielteisistä vaikutuksista.
Tutkimuksessa on myös otettu huomioon varhaiskasvatuksen näkökulma ja käsitelty sitä, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset pystyvät turvallisesti tuomaan esille ikätason mukaisia digimedian hyötyjä, mutta myös tiedostaen digimedian haitat. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä yhteen mahdollisimman laajasti tutkimustietoa aiheesta. Tutkimuksella on tavoitteena aiheen tutkimisen avulla haluamme lisätä ymmärrystä videopelaamisen mahdollisista vaikutuksista lasten käyttäytymiseen ja tarjota tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka voivat käyttää tätä tietoa pedagogisessa työssään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38329]