Opettajat maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkistä hyvinvointia tukemassa
Pirinen, Hilla; Koskela, Venla (2025-05-19)
Pirinen, Hilla
Koskela, Venla
H. Pirinen; V. Koskela
19.05.2025
© 2025 Hilla Pirinen, Venla Koskela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193652
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen opettajan toimesta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen rooli opettajalla on psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa, ja minkälaisilla opettajajohtoisilla interventioilla voidaan tukea maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkistä hyvinvointia. Tutkielman aihe valikoitui sen yhteiskunnallisen merkityksen, ajankohtaisuuden ja aiemman tutkimuksen vähäisyyden vuoksi. Maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkistä hyvinvointia voi haastaa erilaiset maahanmuuttoon liittyvät riskitekijät ja on tärkeää tunnistaa keinoja, joilla opettaja voi tukea nuoren hyvinvointia.
Kandidaatin tutkielma on toteutettu narratiivisena yleiskatsauksena, jossa olemme hyödyntäneet laajasti kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusaineistoa. Tutkielma on toteutettu yhteistutkijuutena. Tutkimusmenetelmää, aineiston valintaa ja yhteistutkijuutta ja sen hyötyjä ja haasteita avataan tarkemmin luvussa tutkielman lähtökohdat.
Tutkimuksessa käy ilmi, että opettaja on merkittävässä roolissa maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa. Opettajan roolissa korostuu nuorten yhteen-kuuluvuuden edistäminen, opettajien tietämys oppilaiden taustoista, yhteistyön toteuttaminen eri tahojen kanssa sekä luottamuksellisen suhteen muodostaminen oppilaisiin. Opettaja voi tukea maahanmuuttajataustaisen nuoren psyykkistä hyvinvointia psykososiaalisilla interventioilla. Tutkielman tuloksissa nousee esille se, että toimivia opettajajohtoisia interventioita yhdistää toiminnan ryhmämuotoisuus. Lisäksi toimivat opettajajohtoiset interventiot pohjaavat kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan.
Kandidaatin tutkielma on toteutettu narratiivisena yleiskatsauksena, jossa olemme hyödyntäneet laajasti kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusaineistoa. Tutkielma on toteutettu yhteistutkijuutena. Tutkimusmenetelmää, aineiston valintaa ja yhteistutkijuutta ja sen hyötyjä ja haasteita avataan tarkemmin luvussa tutkielman lähtökohdat.
Tutkimuksessa käy ilmi, että opettaja on merkittävässä roolissa maahanmuuttajataustaisten nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukemisessa. Opettajan roolissa korostuu nuorten yhteen-kuuluvuuden edistäminen, opettajien tietämys oppilaiden taustoista, yhteistyön toteuttaminen eri tahojen kanssa sekä luottamuksellisen suhteen muodostaminen oppilaisiin. Opettaja voi tukea maahanmuuttajataustaisen nuoren psyykkistä hyvinvointia psykososiaalisilla interventioilla. Tutkielman tuloksissa nousee esille se, että toimivia opettajajohtoisia interventioita yhdistää toiminnan ryhmämuotoisuus. Lisäksi toimivat opettajajohtoiset interventiot pohjaavat kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]