Joukkuepelien sekä -leikkien vaikutukset lasten sosiaalisiin taitoihin esiopetuksen liikunnassa
Syväniemi, Oona (2025-05-19)
Syväniemi, Oona
O. Syväniemi
19.05.2025
© 2025, Oona Syväniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193649
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö tarkastelee ohjattujen joukkuepelien sekä -leikkien vaikutusta lasten sosiaalisiin taitoihin esiopetuksen liikunnassa. Aihe on ajankohtainen, sillä lasten liikunnan harrastaminen on vähentynyt, mikä vaikuttaa paitsi fyysiseen myös psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Liikunta on tärkeä osa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, sillä se edistää fyysisten taitojen lisäksi myös sosiaalisia ja emotionaalisia valmiuksia, kuten kaveritaitoja ja yhteistyötaitoja. Näiden taitojen kehittäminen on erityisen tärkeää esiopetusikäisillä lapsilla, koska se luo perustan sujuvalle kanssakäymiselle ja hyvinvoinnille tulevaisuudessa.
Toteutan tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastelen aikaisempia tutkimuksia liikunnan, erityisesti joukkuepelien ja -leikkien, vaikutuksista lasten sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Työni keskeisinä käsitteinä ovat liikunta, esiopetusikäinen lapsi, ohjatut joukkuepelit sekä -leikit ja lasten sosiaaliset taidot. Lähtiessä toteuttamaan itse tutkimusta, tulee ottaa huomioon myös tutkimuksen eettisyys sekä luotettavuus. Tutkimuksen tavoitteena on lopulta selvittää, miten esiopetuksen ohjatut joukkuepelit ja -leikit vaikuttavat lasten sosiaalisiin taitoihin liikuntatuokioissa.
Tavoitteena on myös lisätä ymmärrystä liikunnan merkityksestä lasten sosiaalisten taitojen kehittämisessä, erityisesti yhteistyötaitojen ja tunteiden hallinnan osalta. Tutkimusprosessissani vertaillen eri tutkimuksia, jotka liittyvät liikuntaan ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen varhaislapsuudessa. Työ tuo esiin, että liikunta voi tukea lasten kykyä työskennellä yhdessä, säädellä tunteitaan ja ratkaista konflikteja, mikä on tärkeää niin varhaiskasvatuksen -ja koulun maailmassa kuin elämässä yleisesti. Tulen tarkastelemaan myös opettajan roolia liikunnan ja aktiivisen elämäntavan tukemisessa.
Jatkotutkimuksessa voisi syventyä tutkimaan esimerkiksi sitä, kuinka opettajat voivat entistä tehokkaammin tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä liikunnan avulla, ja miten esimerkiksi lasten taustat ja yksilölliset tekijät vaikuttavat näihin prosesseihin. Minua kiinnostaisi tarkastella tulevaisuudessa liikuntaa myös esiopetusikäisillä lapsilla eri tunteiden käsittelyn ja tunnesäätelyn kehityksen osalta.
Toteutan tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla tarkastelen aikaisempia tutkimuksia liikunnan, erityisesti joukkuepelien ja -leikkien, vaikutuksista lasten sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Työni keskeisinä käsitteinä ovat liikunta, esiopetusikäinen lapsi, ohjatut joukkuepelit sekä -leikit ja lasten sosiaaliset taidot. Lähtiessä toteuttamaan itse tutkimusta, tulee ottaa huomioon myös tutkimuksen eettisyys sekä luotettavuus. Tutkimuksen tavoitteena on lopulta selvittää, miten esiopetuksen ohjatut joukkuepelit ja -leikit vaikuttavat lasten sosiaalisiin taitoihin liikuntatuokioissa.
Tavoitteena on myös lisätä ymmärrystä liikunnan merkityksestä lasten sosiaalisten taitojen kehittämisessä, erityisesti yhteistyötaitojen ja tunteiden hallinnan osalta. Tutkimusprosessissani vertaillen eri tutkimuksia, jotka liittyvät liikuntaan ja sosiaalisten taitojen kehittymiseen varhaislapsuudessa. Työ tuo esiin, että liikunta voi tukea lasten kykyä työskennellä yhdessä, säädellä tunteitaan ja ratkaista konflikteja, mikä on tärkeää niin varhaiskasvatuksen -ja koulun maailmassa kuin elämässä yleisesti. Tulen tarkastelemaan myös opettajan roolia liikunnan ja aktiivisen elämäntavan tukemisessa.
Jatkotutkimuksessa voisi syventyä tutkimaan esimerkiksi sitä, kuinka opettajat voivat entistä tehokkaammin tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä liikunnan avulla, ja miten esimerkiksi lasten taustat ja yksilölliset tekijät vaikuttavat näihin prosesseihin. Minua kiinnostaisi tarkastella tulevaisuudessa liikuntaa myös esiopetusikäisillä lapsilla eri tunteiden käsittelyn ja tunnesäätelyn kehityksen osalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]