Draamakasvatuksen käyttö opetuksessa sekä sen positiiviset vaikutukset oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon
Hannonmaa, Henna (2025-05-19)
Hannonmaa, Henna
H. Hannonmaa
19.05.2025
© 2025 Henna Hannonmaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193628
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu tutkielmassa tarkastelen draamakasvatusta peruskoulussa sekä sen positiivisia vaikutuksia oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu draamakasvatuksen, minäpystyvyyden sekä itsetunnon teoreettisista näkemyksistä.
Tulen tutkielmassani avaamaan draamakasvatuksen käsitteen sekä tarkastelemaan sen esiintymistä peruskoulussa. Tutkielmani tarkastelun kohteena on draamakasvatuksen positiiviset vaikutukset oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon. Pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiini: Mikä positiivinen vaikutus peruskoulussa toteutetulla draamakasvatuksella on oppilaan itsetuntoon ja minäpystyvyyteen? Mikä on opettajan rooli oppilaan itsetunnon ja minäpystyvyyden tukemisessa draamakasvatuksen avulla?
Tämän Pro gradu tutkielmani toteutan lukukaudella 2024–2025 Oulun yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Tutkielmani on luonteeltaan deskriptiivinen laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapa aineiston analysointiin sekä tutkimukseen on fenomenografinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineisto on kerätty strukturoidun sähköisen kyselylomakkeen avulla 5.-6-luokkalaisilta peruskoululaisilta. Tulen tutkimaan oppilaiden näkökulmia draamakasvatukseen sekä sen vaikutuksiin minäpystyvyyden sekä itsetunnon viitekehyksessä.
Draamakasvatuksen rooli peruskoulussa on edelleen selvästi rajatumpi verrattuna muihin taideaineisiin, mikä johtuu siitä, ettei sitä ole opetussuunnitelmassa määritelty omaksi taito- ja taideaineekseen. Ajan myötä draamakasvatuksen asema taidekasvatuksen kentällä on kuitenkin vahvistunut, ja tutkimusten perusteella sillä on havaittu olevan myönteisiä vaikutuksia useilla eri osa-alueilla. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat näkemystä draamakasvatuksen merkityksestä ja sen potentiaalista koulumaailmassa.
Tutkimukseni tuloksien mukaan koulussa toteutettavalla draamakasvatuksella on vaikutuksia oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon. Vastaajista selkeä enemmistö oli kokenut draamakasvatusta koulussa ja koki sen vaikuttavan muun muassa heidän rohkeuteensa, itsevarmuuteen ja oman ainutlaatuisuuden sekä tärkeyden tunnistamiseen.
Tulen tutkielmassani avaamaan draamakasvatuksen käsitteen sekä tarkastelemaan sen esiintymistä peruskoulussa. Tutkielmani tarkastelun kohteena on draamakasvatuksen positiiviset vaikutukset oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon. Pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiini: Mikä positiivinen vaikutus peruskoulussa toteutetulla draamakasvatuksella on oppilaan itsetuntoon ja minäpystyvyyteen? Mikä on opettajan rooli oppilaan itsetunnon ja minäpystyvyyden tukemisessa draamakasvatuksen avulla?
Tämän Pro gradu tutkielmani toteutan lukukaudella 2024–2025 Oulun yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Tutkielmani on luonteeltaan deskriptiivinen laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapa aineiston analysointiin sekä tutkimukseen on fenomenografinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineisto on kerätty strukturoidun sähköisen kyselylomakkeen avulla 5.-6-luokkalaisilta peruskoululaisilta. Tulen tutkimaan oppilaiden näkökulmia draamakasvatukseen sekä sen vaikutuksiin minäpystyvyyden sekä itsetunnon viitekehyksessä.
Draamakasvatuksen rooli peruskoulussa on edelleen selvästi rajatumpi verrattuna muihin taideaineisiin, mikä johtuu siitä, ettei sitä ole opetussuunnitelmassa määritelty omaksi taito- ja taideaineekseen. Ajan myötä draamakasvatuksen asema taidekasvatuksen kentällä on kuitenkin vahvistunut, ja tutkimusten perusteella sillä on havaittu olevan myönteisiä vaikutuksia useilla eri osa-alueilla. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat näkemystä draamakasvatuksen merkityksestä ja sen potentiaalista koulumaailmassa.
Tutkimukseni tuloksien mukaan koulussa toteutettavalla draamakasvatuksella on vaikutuksia oppilaan minäpystyvyyteen ja itsetuntoon. Vastaajista selkeä enemmistö oli kokenut draamakasvatusta koulussa ja koki sen vaikuttavan muun muassa heidän rohkeuteensa, itsevarmuuteen ja oman ainutlaatuisuuden sekä tärkeyden tunnistamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]