Lapsen kehityksellisen kielihäiriön kuntouttaminen varhaiskasvatuksessa
Miilumäki, Salla (2025-05-19)
Miilumäki, Salla
S. Miilumäki
19.05.2025
© 2025 Salla Miilumäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505193614
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään lapsen kehityksellisen kielihäiriön kuntouttamista varhaiskasvatuksessa. Kehityksellinen kielihäiriö on laajasti yksilön kielellisiin taitoihin vaikuttava kielen kehi-tyksen häiriö. Tavoitteena tutkimuksessa oli löytää konkreettisia keinoja kehityksellisen kielihäiriön kuntouttamiseen varhaiskasvatuksessa sekä lisätä tietoisuutta siitä. Tutkimuskysymys on: ”Miten lapsen kehityksellistä kielihäiriötä voidaan kuntouttaa varhaiskasvatuksessa?”. Tutkimuksen kontekstina on varhaiskasvatus ja siellä toteutettavat kuntoutusmahdollisuudet.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa jäsennellään jo olemassa olevaa tietoa. Tutkimuksen aineistot on haettu EBSCO:sta, jossa hakutu-loksia on rajattu erilaisin suodattimin. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi on käytetty JUFO-portaalia ja tutkimukseen on valittu vain tasojen 1–3 julkaisut. Luotettavuus ja eettisyys on huomioitu myös perehtymällä tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeisiin ja noudattamalla niitä läpi koko tutkimuksen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kehitykselliseen kielihäiriöön ei ole yhtä oikeaa kuntoutusmuotoa. Varhaiskasvatuksessa toteutetusta kuntoutuksesta ei löytynyt juurikaan tuloksia. Tulokset osiossa on esitelty erilaisia interventioita, jotka tutkimuksissa tulivat esiin. Nämä interventiot ovat kuitenkin valtaosin puheterapeuttien toteuttamia tai suunnittelemia. Interventiot olivat keskenään hyvin erilaisia ja ne keskittyivät kielen eri osa-alueille. Useimmissa tutkimuksissa korostui lukutaidon merkitys yksilön elämässä.
Johtopäätöksissä näitä interventioita on sovellettu teoriatasolla käytännön varhaiskasvatustyöhön. Interventioita on peilattu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja sitä kautta niihin toimiin, mitä varhaiskasvatuksessa jo tehdään. Varhaiskasvatuksessa on käytössä pedagogisen kuntoutuksen keinoja, joiden avulla voidaan tukea kielen kehittymistä ja kielellisten taitojen oppimista. Tällaisia keinoja on esimerkiksi kuvatuet ja selkeä ennakoitava arki.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa jäsennellään jo olemassa olevaa tietoa. Tutkimuksen aineistot on haettu EBSCO:sta, jossa hakutu-loksia on rajattu erilaisin suodattimin. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi on käytetty JUFO-portaalia ja tutkimukseen on valittu vain tasojen 1–3 julkaisut. Luotettavuus ja eettisyys on huomioitu myös perehtymällä tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeisiin ja noudattamalla niitä läpi koko tutkimuksen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kehitykselliseen kielihäiriöön ei ole yhtä oikeaa kuntoutusmuotoa. Varhaiskasvatuksessa toteutetusta kuntoutuksesta ei löytynyt juurikaan tuloksia. Tulokset osiossa on esitelty erilaisia interventioita, jotka tutkimuksissa tulivat esiin. Nämä interventiot ovat kuitenkin valtaosin puheterapeuttien toteuttamia tai suunnittelemia. Interventiot olivat keskenään hyvin erilaisia ja ne keskittyivät kielen eri osa-alueille. Useimmissa tutkimuksissa korostui lukutaidon merkitys yksilön elämässä.
Johtopäätöksissä näitä interventioita on sovellettu teoriatasolla käytännön varhaiskasvatustyöhön. Interventioita on peilattu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja sitä kautta niihin toimiin, mitä varhaiskasvatuksessa jo tehdään. Varhaiskasvatuksessa on käytössä pedagogisen kuntoutuksen keinoja, joiden avulla voidaan tukea kielen kehittymistä ja kielellisten taitojen oppimista. Tällaisia keinoja on esimerkiksi kuvatuet ja selkeä ennakoitava arki.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]