Sekoile ja selvitä : kokeellisen työn aloittamisen vaikeudet yläkouluikäisillä oppilailla
Kerola, Lauri (2025-05-15)
Kerola, Lauri
L. Kerola
15.05.2025
© 2025 Lauri Kerola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505173604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505173604
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma syventyy fysiikan kokeellisten töiden aloittamiseen. Tarkoituksena on selvittää tapoja aloittaa kokeellinen työskentely ja havaita siinä mahdollisesti ilmeneviä haasteita. Kiinnostus työn tekemiseen on herännyt opetusharjoittelussa ja sijaistaessa Oulun peruskouluilla ja lukioissa.
Oppilaille toteutettiin tutkimustunti, jonka aikana tehtiin kokeellinen työ, jonka avulla voitiin tutkia mahdollisia aloittamisen haasteita sekä havainnoida kokeellisen työn aloittamisen erilaisia mahdollisia tapoja. Kokeellisessa työssä oppilaat ohjasivat lasersädettä linssien ja peilien avulla merkatulle maalialueelle. Tämän jälkeen toteutettiin kyselytutkimus. Oppilaiden vastaukset paljastavat, että kokeellinen työskentely voidaan aloittaa hakemalla ratkaisua tekemällä pieniä muutoksia tilanteeseen, samalla oppien lisää tilanteesta. Kokeelliset tehtävät koetaan myös oppilaiden näkökulmasta mukaviksi.
Tärkeitä asioita kokeellisen tehtävän toteuttamisessa on kattava tehtävänanto, johon on perehdytty asianmukaisella tarkkuudella ja halu kokeilla. Tehtävänantoon yhdessä perehtymällä voi auttaa oppilaita sisäistämään tehtävän luonteen ennen kuin oppilaat aloittavat tehtävän, jolloin aloittaminen on oppilaille mielekkäämpää. Kokeilu on tehokas ratkaisutapa kokeellisia töitä tehdessä.
Oppilaille toteutettiin tutkimustunti, jonka aikana tehtiin kokeellinen työ, jonka avulla voitiin tutkia mahdollisia aloittamisen haasteita sekä havainnoida kokeellisen työn aloittamisen erilaisia mahdollisia tapoja. Kokeellisessa työssä oppilaat ohjasivat lasersädettä linssien ja peilien avulla merkatulle maalialueelle. Tämän jälkeen toteutettiin kyselytutkimus. Oppilaiden vastaukset paljastavat, että kokeellinen työskentely voidaan aloittaa hakemalla ratkaisua tekemällä pieniä muutoksia tilanteeseen, samalla oppien lisää tilanteesta. Kokeelliset tehtävät koetaan myös oppilaiden näkökulmasta mukaviksi.
Tärkeitä asioita kokeellisen tehtävän toteuttamisessa on kattava tehtävänanto, johon on perehdytty asianmukaisella tarkkuudella ja halu kokeilla. Tehtävänantoon yhdessä perehtymällä voi auttaa oppilaita sisäistämään tehtävän luonteen ennen kuin oppilaat aloittavat tehtävän, jolloin aloittaminen on oppilaille mielekkäämpää. Kokeilu on tehokas ratkaisutapa kokeellisia töitä tehdessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]