Teorialähtöinen sisällönanalyysi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yhteyksistä Golemanin tunneälyn yhdistelmämalliin
Hyvärinen, Jani (2025-05-16)
Hyvärinen, Jani
J. Hyvärinen
16.05.2025
© 2025 Jani Hyvärinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163587
Tiivistelmä
Tämä laadullinen pro gradu -tutkielma tarkastelee perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden ja tunneälyn yhdistelmämallin yhteyksiä. Perusopetuksen opetussuunnitelmaan kohdistuvassa tutkimuksessa tunnetaitoihin liittyvät tavoitteet ovat jääneet vähäiselle huomiolle. Näiden tunnetavoitteiden käsitteleminen tunneälyteorioiden näkökulmasta on ollut myös niukkaa. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin uutta tietoa vähän tutkitusta aiheesta.
Tutkielman keskeisenä teoriana toimii Golemanin tunneälyn yhdistelmämalli, jonka mukaan tunneäly (Emotional Intelligence) nähdään yksilön kykyinä ja kehitettävinä taitoina. Tunneäly on näiden taitojen sekä henkilökohtaista että sosiaalista tunnistamista ja säätelyä. Yhdistelmämalli muodostuu neljästä tunneälyn ulottuvuudesta: Itsetietoisuudesta, sosiaalisesta tietoisuudesta, itsehallinnasta ja ihmissuhteiden hallinnasta. Mallissa näiden ulottuvuuksien alle on jaettu kaksikymmentä tunneälyn kompetenssia. Kompetenssi voidaan tässä yhteydessä kuvata kykyjen ja osaamisen kokonaisuutena. Tutkielman analyysimatriisi on laadittu yhdistelmämallin ulottuvuuksien pohjalta.
Tutkimusaineisto koostuu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014-dokumentin laaja-alaisen osaamisen sekä oppiainekohtaisten tavoitteiden osioista. Tarkastelin aineistoa teorialähtöisen sisällönanalyysin metodilla. Deduktiivisessa analyysissä etsin aineistosta tunnetaidoiksi tulkittavia ilmauksia, jotka luokittelin analyysimatriisiin tutkielman teorian eli yhdistelmämallin ulottuvuuksien mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tunnetavoitteet ovat yhteneviä Golemanin yhdistelmämallin kanssa. Kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman oppiaineiden tavoitteiden tunneilmaukset ovat yhdistettävissä yhdistelmämallin ulottuvuuksiin tunneälyn kompetenssien kautta. Yhdistelmämallin henkilökohtainen sekä sosiaalinen tunteiden säätely ja tunnistaminen yhdistyy laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin, erityisesti arjen taitojen, ajattelun, vuorovaikutuksen, ilmaisun ja oppimaan oppimisen tavoitteisiin.
Tutkielmani vahvistaa Golemanin yhdistelmämallin soveltuvan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tunnetavoitteiden tutkimiseen. Se myös osoittaa, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hajanaisesti ilmenevät tunnetavoitteet tulisi keskittää johdonmukaisemmin.
Tutkielman keskeisenä teoriana toimii Golemanin tunneälyn yhdistelmämalli, jonka mukaan tunneäly (Emotional Intelligence) nähdään yksilön kykyinä ja kehitettävinä taitoina. Tunneäly on näiden taitojen sekä henkilökohtaista että sosiaalista tunnistamista ja säätelyä. Yhdistelmämalli muodostuu neljästä tunneälyn ulottuvuudesta: Itsetietoisuudesta, sosiaalisesta tietoisuudesta, itsehallinnasta ja ihmissuhteiden hallinnasta. Mallissa näiden ulottuvuuksien alle on jaettu kaksikymmentä tunneälyn kompetenssia. Kompetenssi voidaan tässä yhteydessä kuvata kykyjen ja osaamisen kokonaisuutena. Tutkielman analyysimatriisi on laadittu yhdistelmämallin ulottuvuuksien pohjalta.
Tutkimusaineisto koostuu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014-dokumentin laaja-alaisen osaamisen sekä oppiainekohtaisten tavoitteiden osioista. Tarkastelin aineistoa teorialähtöisen sisällönanalyysin metodilla. Deduktiivisessa analyysissä etsin aineistosta tunnetaidoiksi tulkittavia ilmauksia, jotka luokittelin analyysimatriisiin tutkielman teorian eli yhdistelmämallin ulottuvuuksien mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tunnetavoitteet ovat yhteneviä Golemanin yhdistelmämallin kanssa. Kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman oppiaineiden tavoitteiden tunneilmaukset ovat yhdistettävissä yhdistelmämallin ulottuvuuksiin tunneälyn kompetenssien kautta. Yhdistelmämallin henkilökohtainen sekä sosiaalinen tunteiden säätely ja tunnistaminen yhdistyy laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin, erityisesti arjen taitojen, ajattelun, vuorovaikutuksen, ilmaisun ja oppimaan oppimisen tavoitteisiin.
Tutkielmani vahvistaa Golemanin yhdistelmämallin soveltuvan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tunnetavoitteiden tutkimiseen. Se myös osoittaa, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hajanaisesti ilmenevät tunnetavoitteet tulisi keskittää johdonmukaisemmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]