“Koen, että en saa valita ja se on väärin” : vakaumuksellinen ristiriita opettajan työssä
Rauhala, Oona (2025-05-16)
Rauhala, Oona
O. Rauhala
16.05.2025
© 2025 Oona Rauhala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163583
Tiivistelmä
Tämä laadullisena tutkimuksena toteutettu pro gradu –tutkielma käsittelee opettajan työn näkökulmasta suomalaisen peruskoulun opetussisältöjen ja toimintakulttuurin sekä opettajan henkilökohtaisen vakaumuksen välistä ristiriitaa. Tutkielmassa selvitettiin minkälaiset asiat opetustyössä ja koulun toimintakulttuurissa herättävät ristiriitaa opettajan henkilökohtaiseen vakaumukseen liittyen sekä miten opettajat käsittelevät syntynyttä ristiriitaa osana työtään. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tarkemmin vakaumusta ja sen rinnakkaiskäsitteitä sekä opettajan eettistä asemaa.
Tutkielma toteutettiin kokemuksen laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin kirjoitelma-aineistona ja kirjoituspyyntö kohdennettiin peruskoulun opettajille, jotka lähtökohtaisesti tunnistivat tutkimani olemassa olevan ilmiön. Aineisto kerättiin Webropol–palvelussa loppuvuodesta 2024 avoimien vastauksien muodossa. Kirjoitelmia kertyi yhteensä 28 kappaletta. Aineistoanalyysi toteutettiin alkuvuodesta 2025 aineistolähtöisenä sisällönanalyysina, jonka avulla tuloksiin saatiin muodostettua oleelliset ala- ja yläluokat sekä selkeät tutkimustulokset. Sensitiivisen ja henkilökohtaisen aiheen käsittely on huomioitu tarkalla tutkimusetiikalla ja sen toteuttamisella tutkimuksen jokaisessa vaiheessa.
Tutkimustulosten mukaan ristiriitaa opettajan työssä herättävät opetukselliset sisällöt sekä opettajaa velvoittava koulun toimintakulttuuri. Koulun toimintakulttuurilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kouluarjen sisältöjä, jotka velvoittavat opettajaa toimimaan työssään. Tulosteni mukaan opetussisällöissä ristiriitaa aiheuttavat kokemus oman pätevyyden riittämättömyydestä opettaa uskonnon oppisisältöjä, uskonnon oppiaine, tietyt opetussisällöt kuten Raamatun tarinat ja evoluutioteoria sekä opetukseen kohdistuvat ulkoiset odotukset. Koulun toimin-takulttuurissa ristiriitaa puolestaan aiheuttavat oppilasryhmien jako katsomusaineittain, koulun vakaumukselliset tilaisuudet, tavat ja perinteet, vakaumuksellinen ristiriita yhteistyössä sekä katsomusaineiden eriarvoisuus.
Tutkimustuloksissa nousi esille, että ristiriitaa pyrittiin käsittelemään monin eri tavoin. Tulosten mukaan ristiriitaa käsitellään muun muassa opetuksen ja opetussisältöjen räätälöinnillä, keskustelemalla, oppiaineen opetuksen vaihtamisella toiseen, kieltäytymällä sekä sietämällä ristiriitaa ilman ratkaisua. Lisäksi tutkimukseen vastanneet opettajat olivat merkittävissä määrin sitä mieltä, että sekä oppilaiden että opettajien edun mukaista olisi päivittää koulun katsomusopetus kaikille yhteiseen katsomusaineeseen.
Tutkielma toteutettiin kokemuksen laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin kirjoitelma-aineistona ja kirjoituspyyntö kohdennettiin peruskoulun opettajille, jotka lähtökohtaisesti tunnistivat tutkimani olemassa olevan ilmiön. Aineisto kerättiin Webropol–palvelussa loppuvuodesta 2024 avoimien vastauksien muodossa. Kirjoitelmia kertyi yhteensä 28 kappaletta. Aineistoanalyysi toteutettiin alkuvuodesta 2025 aineistolähtöisenä sisällönanalyysina, jonka avulla tuloksiin saatiin muodostettua oleelliset ala- ja yläluokat sekä selkeät tutkimustulokset. Sensitiivisen ja henkilökohtaisen aiheen käsittely on huomioitu tarkalla tutkimusetiikalla ja sen toteuttamisella tutkimuksen jokaisessa vaiheessa.
Tutkimustulosten mukaan ristiriitaa opettajan työssä herättävät opetukselliset sisällöt sekä opettajaa velvoittava koulun toimintakulttuuri. Koulun toimintakulttuurilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kouluarjen sisältöjä, jotka velvoittavat opettajaa toimimaan työssään. Tulosteni mukaan opetussisällöissä ristiriitaa aiheuttavat kokemus oman pätevyyden riittämättömyydestä opettaa uskonnon oppisisältöjä, uskonnon oppiaine, tietyt opetussisällöt kuten Raamatun tarinat ja evoluutioteoria sekä opetukseen kohdistuvat ulkoiset odotukset. Koulun toimin-takulttuurissa ristiriitaa puolestaan aiheuttavat oppilasryhmien jako katsomusaineittain, koulun vakaumukselliset tilaisuudet, tavat ja perinteet, vakaumuksellinen ristiriita yhteistyössä sekä katsomusaineiden eriarvoisuus.
Tutkimustuloksissa nousi esille, että ristiriitaa pyrittiin käsittelemään monin eri tavoin. Tulosten mukaan ristiriitaa käsitellään muun muassa opetuksen ja opetussisältöjen räätälöinnillä, keskustelemalla, oppiaineen opetuksen vaihtamisella toiseen, kieltäytymällä sekä sietämällä ristiriitaa ilman ratkaisua. Lisäksi tutkimukseen vastanneet opettajat olivat merkittävissä määrin sitä mieltä, että sekä oppilaiden että opettajien edun mukaista olisi päivittää koulun katsomusopetus kaikille yhteiseen katsomusaineeseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]