Maahanmuuttotaustaisia oppilaita koskevat diskurssit verkkoteksteissä
Piilonen, Helka; Syri, Annika (2025-05-16)
Piilonen, Helka
Syri, Annika
H. Piilonen; A. Syri
16.05.2025
© 2025 Helka Piilonen, Annika Syri. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163582
Tiivistelmä
Maahanmuutosta on käyty viime vuodet mediassa tiivistä keskustelua, joka on myös näkynyt maahanmuuttotaustaisia oppilaita käsittelevien verkkotekstien määrässä. Verkkotekstien aiheina ovat olleet sekä maahanmuuttotaustaisien oppilaiden oppimistulokset että oppilaiden monikulttuuristumisen vaikutukset suomalaiseen koulutusjärjestelmään, ja tarpeet sen muutokseen. Median jäsentäessä todellisuuttamme ja merkityksellistäessä sitä, on tärkeää tutkia, millaista todellisuutta se luo maahanmuuttotaustaisista oppilaista: myös kotoutumisen onnistumisen kannalta tarkasteltuna.
Toteutimme pro gradu –tutkielmamme diskurssianalyyttisenä tutkimuksena, jossa tutkimme, millaisia maahanmuuttotaustaisia oppilaita koskevia diskursseja on löydettävissä Helsingin Sanomien ja Ylen artikkeleista vuosina 2020–2024, ja mitä erilaiset koulun toimijat puhuvat maahanmuuttotaustaisista oppilaista. Tutkielman aineisto koostuu maahanmuuttotaustaisia oppilaita käsittelevistä Ylen ja Helsingin Sanomien toimituksellisista teksteistä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kotoutumista, opetusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisen kautta sekä koulun toimintakulttuuria ja sen rakentumista. Tutkielman teoreettis-metodologisen viitekehyksen muodostavat sosiaalinen konstruktionismi, diskurssin käsite sekä diskurssianalyysi. Lähtökohtamme on, että kieli on tavoitteellista toimintaa, joka rakentaa todellisuutta.
Diskurssianalyysin perusteella muodostimme neljä eri diskurssia: Yhteiskunnan uhrit, Resurssien vaatiminen, Erojen korostaminen sekä Monikulttuurisuus on rikkaus. Diskurssit sisälsivät vastakkainasettelua, jonka perusteella voidaan sanoa median antavan tilaa maahanmuuttotaustaisia oppilaita koskevalle, vastakkainasettelua sisältävälle keskustelulle. Eri diskursseissa ilmenivät lähes kaikki koulun toimijaryhmät, lukuun ottamatta Resurssien vaatiminen -diskurssia, jossa oppilaat eivät ilmenneet tai Erojen korostaminen- diskurssia, jossa muut asiantuntijat eivät ilmenneet.
Toteutimme pro gradu –tutkielmamme diskurssianalyyttisenä tutkimuksena, jossa tutkimme, millaisia maahanmuuttotaustaisia oppilaita koskevia diskursseja on löydettävissä Helsingin Sanomien ja Ylen artikkeleista vuosina 2020–2024, ja mitä erilaiset koulun toimijat puhuvat maahanmuuttotaustaisista oppilaista. Tutkielman aineisto koostuu maahanmuuttotaustaisia oppilaita käsittelevistä Ylen ja Helsingin Sanomien toimituksellisista teksteistä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kotoutumista, opetusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisen kautta sekä koulun toimintakulttuuria ja sen rakentumista. Tutkielman teoreettis-metodologisen viitekehyksen muodostavat sosiaalinen konstruktionismi, diskurssin käsite sekä diskurssianalyysi. Lähtökohtamme on, että kieli on tavoitteellista toimintaa, joka rakentaa todellisuutta.
Diskurssianalyysin perusteella muodostimme neljä eri diskurssia: Yhteiskunnan uhrit, Resurssien vaatiminen, Erojen korostaminen sekä Monikulttuurisuus on rikkaus. Diskurssit sisälsivät vastakkainasettelua, jonka perusteella voidaan sanoa median antavan tilaa maahanmuuttotaustaisia oppilaita koskevalle, vastakkainasettelua sisältävälle keskustelulle. Eri diskursseissa ilmenivät lähes kaikki koulun toimijaryhmät, lukuun ottamatta Resurssien vaatiminen -diskurssia, jossa oppilaat eivät ilmenneet tai Erojen korostaminen- diskurssia, jossa muut asiantuntijat eivät ilmenneet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]