Opettajien näkemyksiä omien oppimateriaalien tuottamisesta sekä niiden hyödyntämisestä perusopetuksessa
Hägerström, Sofia; Heikka, Minja (2025-05-16)
Hägerström, Sofia
Heikka, Minja
S. Hägerström; M. Heikka
16.05.2025
© 2025 Sofia Hägerström, Minja Heikka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163579
Tiivistelmä
Tämän monimenetelmäisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä omien oppimateriaalien tuottamisesta sekä hyödyntämisestä perusopetuksessa, oppimateriaalien tuottamisen vaikutuksia työn arkeen sekä motiiveja oppimateriaalien tuottamisen taustalla. Tutkielmassa tarkasteltiin myös sitä, että missä, milloin ja kuinka usein opettajilla on oppimateriaaleja tapana valmistaa. Aiheemme valikoitumiseen vaikutti sen ajankohtaisuus ja oma kiinnostuksemme sitä kohtaan. Tämä tutkimus koostui teoriaan pohjautuvasta osuudesta sekä tutkimuksen tuloksista ja niiden analysoinnista. Teoriaosuudessa käsittelimme oppimateriaaleja yleisesti, konkreettisia oppimateriaaleja sekä digitaalisia oppimateriaaleja. Tarkastelimme tämän lisäksi myös opettajan autonomiaa. Laadullisia ja määrällisiä menetelmiä on hyödynnetty tasavertaisesti; tarkoituksena oli antaa tietoa, jota kumpikaan tutkimusmenetelmistä ei yksinään olisi voinut tarjota.
Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jossa keräsimme sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Kyselylomakkeeseen vastasi Alakoulun aarreaitta -nimisen Facebook-ryhmän kautta 45 perusopetuksen opettajaa. Suurin osa vastaajista oli luokanopettajia. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat tuottivat työn ohella omia oppimateriaaleja.
Tuloksia on analysoitu sekä laadullisesti että määrällisesti. Tuloksissa ilmeni sekä positiivisia että negatiivisia näkemyksiä oppimateriaalien tuottamiseen liittyen. Yleinen näkemys oli, että oppimateriaalien tuottaminen on mielekästä ja opetuksen kannalta merkittävää, mutta ei kuitenkaan opettajan työnkuvaan kuuluvaa. Merkittävimmät vaikutukset työn arkeen olivat eriyttämisen toteutuminen, jonkin tietyn oppiaineen helpottuminen, tulevaisuuden työmäärän keventyminen, oppilaiden motivoituminen sekä työajan rajaamisen heikentyminen. Tärkeimmät motiivit materiaalien tuottamisen taustalla olivat eriyttäminen ja oman luokan tarpeet, materiaalin tai resurssien puute, oppilaiden motivointi, oppimateriaalien tuottamisen mielekkyys sekä oppimateriaalien visuaalisuuden tärkeys. Opettajat tuottivat oppimateriaaleja sekä koululla että kotona, joko työpäivän aikana tai vapaa-ajalla, ja yleisimmin viikoittain tai kuukausittain. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajat kokevat oppimateriaalien tuottamisen sekä mielekkäänä että työajan rajaamista heikentävänä. Omien oppimateriaalien tuottaminen nähtiin opetuksen laadun kannalta välttämättömänä ja merkittävänä, mutta ei opettajan työnkuvaan suoranaisesti kuuluvana.
Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jossa keräsimme sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Kyselylomakkeeseen vastasi Alakoulun aarreaitta -nimisen Facebook-ryhmän kautta 45 perusopetuksen opettajaa. Suurin osa vastaajista oli luokanopettajia. Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat tuottivat työn ohella omia oppimateriaaleja.
Tuloksia on analysoitu sekä laadullisesti että määrällisesti. Tuloksissa ilmeni sekä positiivisia että negatiivisia näkemyksiä oppimateriaalien tuottamiseen liittyen. Yleinen näkemys oli, että oppimateriaalien tuottaminen on mielekästä ja opetuksen kannalta merkittävää, mutta ei kuitenkaan opettajan työnkuvaan kuuluvaa. Merkittävimmät vaikutukset työn arkeen olivat eriyttämisen toteutuminen, jonkin tietyn oppiaineen helpottuminen, tulevaisuuden työmäärän keventyminen, oppilaiden motivoituminen sekä työajan rajaamisen heikentyminen. Tärkeimmät motiivit materiaalien tuottamisen taustalla olivat eriyttäminen ja oman luokan tarpeet, materiaalin tai resurssien puute, oppilaiden motivointi, oppimateriaalien tuottamisen mielekkyys sekä oppimateriaalien visuaalisuuden tärkeys. Opettajat tuottivat oppimateriaaleja sekä koululla että kotona, joko työpäivän aikana tai vapaa-ajalla, ja yleisimmin viikoittain tai kuukausittain. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opettajat kokevat oppimateriaalien tuottamisen sekä mielekkäänä että työajan rajaamista heikentävänä. Omien oppimateriaalien tuottaminen nähtiin opetuksen laadun kannalta välttämättömänä ja merkittävänä, mutta ei opettajan työnkuvaan suoranaisesti kuuluvana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]