Varhaiskasvatusikäisten lasten tunteiden säätely varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokemana
Heinikoski, Laura (2025-05-16)
Heinikoski, Laura
L. Heinikoski
16.05.2025
© 2025 Laura Heinikoski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163577
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena oli tutkia tunteiden säätely tilanteita varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokemana. Tarkastelin varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia heidän roolistaan lapsen tunteiden säätelijänä. Tarkoituksenani oli myös selvittää millä keinoin varhaiskasvatuksen ammattilaisia tuetaan työyhteisössä haastavissa lasten tunteiden säätelyn tilanteissa. Tutkielmassani käytin fenomenologista tutkimusasennetta, koska keskityin kokemusten tulkitsemiseen ja tarkasteluun. Aineiston keruumenetelmänäni oli kyselytutkimus. Kysely lähetettiin Pohjois-Pohjanmaalaisessa kunnassa ja siihen vastasivat varhaiskasvatuksen päiväkotiryhmissä työskentelevät eri ammattiryhmien edustajat.
Tutkimuksessani käytin fenomenologista analyysimenetelmää. Toteutin analyysin mukaillen Amendo Giorgin (1985) nelivaiheista analyysimenetelmää, jossa tutkija aluksi sisäistää aineiston sisällön, jonka jälkeen aineistosta poimitaan merkitysyksiköt. Tämän jälkeen merkitysyksiköitä käsitellään laajemmin ja tarkemmin, jonka jälkeen muodostuneista merkitysyksiköistä lopulta muodostetaan yhteneväinen tiivistelmä.
Tutkielmassani tulokset on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisenä käsittelen tulokset liittyen lapsen tuntemuksiin tunnepurkauksesta varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokemana. Omaehtoisuus oli selkeä piirre, joka toistui varhaiskasvatuksen ammattilaisten vastauksena. Siirtymätilanteet ja lapsen alisäätelyn haasteet korostuivat muodostuneissa merkitysyksiköissä. Tunteista pettymyksen käsittely ja sieto oli lapsille varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemana haastavaa. Toisena asiana käsittelin varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokomusta tunteiden säätelytilanteista ja työpaikan tarjoamasta tuesta. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat paljon erilaisia tunteita tunteiden säätelijänä, mutta useasti esiin nousi turhautumisen tunne. Varsinkin empatia ja ammattitaito koettiin haastavissa tilanteissa kantavaksi voimaksi, mutta silti haastavilla tunteiden säätelytilanteilla oli vaikutusta varhaiskasvatuksen ammattilaisten vireystilaan ja jaksamiseen. Tukea varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat saavansa työyhteisöstään suurimmaksi osaksi keskusteluapuna sekä ammattitaidon jakamisena. Tutkielmani on tärkeä ja merkityksellinen, koska tunteiden säätely on aiheena hyvin puhutteleva ja ajankohtainen varhaiskasvatuksessa. Lasten pahoinvointi on lisännyt huolta tunteiden säätelytaidoista.
Tutkimuksessani käytin fenomenologista analyysimenetelmää. Toteutin analyysin mukaillen Amendo Giorgin (1985) nelivaiheista analyysimenetelmää, jossa tutkija aluksi sisäistää aineiston sisällön, jonka jälkeen aineistosta poimitaan merkitysyksiköt. Tämän jälkeen merkitysyksiköitä käsitellään laajemmin ja tarkemmin, jonka jälkeen muodostuneista merkitysyksiköistä lopulta muodostetaan yhteneväinen tiivistelmä.
Tutkielmassani tulokset on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisenä käsittelen tulokset liittyen lapsen tuntemuksiin tunnepurkauksesta varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokemana. Omaehtoisuus oli selkeä piirre, joka toistui varhaiskasvatuksen ammattilaisten vastauksena. Siirtymätilanteet ja lapsen alisäätelyn haasteet korostuivat muodostuneissa merkitysyksiköissä. Tunteista pettymyksen käsittely ja sieto oli lapsille varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemana haastavaa. Toisena asiana käsittelin varhaiskasvatuksen ammattilaisen kokomusta tunteiden säätelytilanteista ja työpaikan tarjoamasta tuesta. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat paljon erilaisia tunteita tunteiden säätelijänä, mutta useasti esiin nousi turhautumisen tunne. Varsinkin empatia ja ammattitaito koettiin haastavissa tilanteissa kantavaksi voimaksi, mutta silti haastavilla tunteiden säätelytilanteilla oli vaikutusta varhaiskasvatuksen ammattilaisten vireystilaan ja jaksamiseen. Tukea varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokivat saavansa työyhteisöstään suurimmaksi osaksi keskusteluapuna sekä ammattitaidon jakamisena. Tutkielmani on tärkeä ja merkityksellinen, koska tunteiden säätely on aiheena hyvin puhutteleva ja ajankohtainen varhaiskasvatuksessa. Lasten pahoinvointi on lisännyt huolta tunteiden säätelytaidoista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]