Autismikirjolla olevien oppilaiden aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy kouluissa
Koivisto, Venla; Vehkamäki, Viivi (2025-05-16)
Koivisto, Venla
Vehkamäki, Viivi
V. Koivisto; V. Vehkamäki
16.05.2025
© 2025 Venla Koivisto, Viivi Vehkamäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163572
Tiivistelmä
Kouluissa esiintyvä aggressiivinen käyttäytyminen on ollut toistuvasti esillä mediassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Myös autismikirjon diagnoosien määrä on ollut kasvussa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millainen yhteys aggressiivisella käyttäytymisellä ja autismikirjolla on, sekä millaisin keinoin aggressiivista käyttäytymistä voi autismikirjon oppilailla ennaltaehkäistä. Tutkimuskysymykset on muodostettu näiden tavoitteiden mukaisesti.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tutkimusmenetelmä on valittu siksi, että kyseisestä aiheesta ei löydy suoraa tutkimusaineistoa. Integroiva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa autismikirjon oppilaiden tukemisesta, sekä autismikirjoon liittyvästä aggressiivisesta käyttäytymisestä löytyvien tutkimusaineistojen yhdistämisen. Tutkimustulokset nojaavat kansainväliseen vertaisarvioituun tutkimusaineistoon. Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeisimmät aiheeseen liittyvät käsitteet, eli ”autismikirjon häiriö”, ”aggressiivinen käyttäytyminen” sekä ”käyttäytymisen tukeminen”.
Tutkimustulokset osoittivat, että autismikirjolla ja aggressiivisella käyttäytymisellä on keskinäinen yhteys. Aggressiivinen käyttäytyminen on tutkimuksien mukaan tyypillistä autismikirjolla. Aggressiivisen käyttäytymisen ilmeneminen on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muun muassa henkilön ikä ja oirekuva. Tutkimusaineistosta nousi esiin keinoja, joilla aggressiivista käyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä kouluissa. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa syiden tunnistaminen aggressiivisen käyttäytymisen taustalla, aistikuormaan liittyvät tukikeinot, toiminnanohjauksen tukikeinot, fyysiseen oppimisympäristöön liittyvät tukikeinot, sosiaalisten taitojen kehittämisen tukikeinot sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Tutkielmassa ilmenee myös lisätutkimuksen tarpeellisuus, sillä aiheesta ei löydy suomenkielistä tutkimusta ja kansainvälinen tutkimus on rajallista.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tutkimusmenetelmä on valittu siksi, että kyseisestä aiheesta ei löydy suoraa tutkimusaineistoa. Integroiva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa autismikirjon oppilaiden tukemisesta, sekä autismikirjoon liittyvästä aggressiivisesta käyttäytymisestä löytyvien tutkimusaineistojen yhdistämisen. Tutkimustulokset nojaavat kansainväliseen vertaisarvioituun tutkimusaineistoon. Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään keskeisimmät aiheeseen liittyvät käsitteet, eli ”autismikirjon häiriö”, ”aggressiivinen käyttäytyminen” sekä ”käyttäytymisen tukeminen”.
Tutkimustulokset osoittivat, että autismikirjolla ja aggressiivisella käyttäytymisellä on keskinäinen yhteys. Aggressiivinen käyttäytyminen on tutkimuksien mukaan tyypillistä autismikirjolla. Aggressiivisen käyttäytymisen ilmeneminen on yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muun muassa henkilön ikä ja oirekuva. Tutkimusaineistosta nousi esiin keinoja, joilla aggressiivista käyttäytymistä voidaan ennaltaehkäistä kouluissa. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa syiden tunnistaminen aggressiivisen käyttäytymisen taustalla, aistikuormaan liittyvät tukikeinot, toiminnanohjauksen tukikeinot, fyysiseen oppimisympäristöön liittyvät tukikeinot, sosiaalisten taitojen kehittämisen tukikeinot sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö. Tutkielmassa ilmenee myös lisätutkimuksen tarpeellisuus, sillä aiheesta ei löydy suomenkielistä tutkimusta ja kansainvälinen tutkimus on rajallista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]