Peli– ja draamalähtöinen opetus alakoulun kielten opetuksessa ja niiden vaikutukset oppilaan sisäiseen motivaatioon
Jyrkkä, Niilo; Jämsä, Jenna (2025-05-16)
Jyrkkä, Niilo
Jämsä, Jenna
N. Jyrkkä; J. Jämsä
16.05.2025
© 2025 Niilo Jyrkkä, Jenna Jämsä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163565
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme aiheena on peli- ja draamalähtöinen opetus alakoulun kielten opetuksessa ja niiden vaikutus oppilaan sisäiseen motivaatioon. Tutkielmamme tavoitteena on selvittää, kuinka peli- ja draamalähtöisen opetuksen menetelmät vaikuttavat oppilaan sisäiseen motivaatioon itsemääräämisteorian kautta tarkasteltuna. Tarkoituksena on tarkastella sekä positiivisesti että negatiivisesti oppilaan sisäiseen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä peli- ja draamalähtöisessä opetuksessa, jotta saadaan kattava kuva näiden menetelmien hyödyllisyydestä. Tutkielmassa vastaamme tutkimuskysymyksiin: ”Miten pelilähtöinen opetus vaikuttaa oppilaan sisäiseen motivaatioon alakoulun kielten opetuksessa itsemääräämisteorian kautta tarkasteltuna?” sekä ”Miten draamalähtöinen opetus vaikuttaa oppilaan sisäiseen motivaatioon alakoulun kielten opetuksessa itsemääräämisteorian kautta tarkasteltuna?”
Toteutimme tutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa saamme aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden avulla koottua yhtenäisen katsauksen aiheeseemme. Olemme ottaneet tutkielmassamme huomioon eettisyyden ja luotettavuuden valitsemalla vertaisarvioituja lähteitä sekä huomioimalla tekstin tuottamiseen liittyvät seikat.
Valitsimme tämän aiheen, sillä koemme, että erilaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödynnetään paljon opetuksessa, mutta kielten opetuksessa hieman vähemmän. Täten halusimme lähteä tutkimaan, miten valitsemamme toiminnalliset opetusmenetelmät vaikuttavat oppilaan motivaatioon kielten opetuksessa. Tutkielman tulokset osoittavat, että peli- ja draamalähtöisellä opetuksella on enemmän positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia oppilaan sisäiseen motivaatioon. Löysimme kuitenkin myös sisäistä motivaatiota heikentäviä tekijöitä. Pyrimme tutkielman avulla lisäämään ymmärrystä siitä, miten näiden opetusmenetelmien elementtejä tulisi hyödyntää, jotta oppilas olisi todennäköisemmin motivoitunut oppimaan uutta pelien ja draaman kautta.
Toteutimme tutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa saamme aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden avulla koottua yhtenäisen katsauksen aiheeseemme. Olemme ottaneet tutkielmassamme huomioon eettisyyden ja luotettavuuden valitsemalla vertaisarvioituja lähteitä sekä huomioimalla tekstin tuottamiseen liittyvät seikat.
Valitsimme tämän aiheen, sillä koemme, että erilaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödynnetään paljon opetuksessa, mutta kielten opetuksessa hieman vähemmän. Täten halusimme lähteä tutkimaan, miten valitsemamme toiminnalliset opetusmenetelmät vaikuttavat oppilaan motivaatioon kielten opetuksessa. Tutkielman tulokset osoittavat, että peli- ja draamalähtöisellä opetuksella on enemmän positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia oppilaan sisäiseen motivaatioon. Löysimme kuitenkin myös sisäistä motivaatiota heikentäviä tekijöitä. Pyrimme tutkielman avulla lisäämään ymmärrystä siitä, miten näiden opetusmenetelmien elementtejä tulisi hyödyntää, jotta oppilas olisi todennäköisemmin motivoitunut oppimaan uutta pelien ja draaman kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]