IT-palvelujen strateginen kehittäminen : case Keminmaa
Martikainen, Elias (2025-05-16)
Martikainen, Elias
E. Martikainen
16.05.2025
© 2025, Elias Martikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163560
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee IT-palvelujen strategista kehittämistä Keminmaan kunnan kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida kunnan nykyistä IT-hallinnon tilaa, tunnistaa kehittämistarpeita, sekä esittää suosituksia toimintamallien parantamiseksi. Lisäksi tutkimus tarkastelee, miten kunnallinen strategia ohjaa tietohallinnon suunnittelua ja digitalisaation toteuttamista muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen aineisto koostuu puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka on analysoitu temaattisen analyysin keinoin. Haastateltavina oli sekä Keminmaan kunnan työntekijöitä että IT-asiantuntijoita, joiden näkemykset valottavat järjestelmien toimivuutta, tukipalveluiden riittävyyttä, osaamisen haasteita ja strategisen ohjauksen tilaa.
Tulosten perusteella keskeisiä haasteita ovat järjestelmäympäristön hajanaisuus, puutteelliset integraatiot, käyttäjien osaamisvajeet ja tukipalveluiden kuormitus. Lisäksi havaittiin, että strateginen ohjaus ja vastuunjako ovat epäselviä, mikä vaikeuttaa järjestelmällistä IT-kehittämistä. Ulkoistamisen seurauksena kunnassa koettiin myös hallinnan hajautumista ja kontrollin menetystä.
Tutkimuksen perusteella laadittiin kehittämisen tiekartta, joka sisältää lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin toimenpiteitä IT-palveluiden parantamiseksi. Tutkimus tarjoaa konkreettisia suosituksia kunnalliselle IT-kehittämiselle ja nostaa esiin tekijöitä, jotka vaikuttavat kuntaorganisaation digitaaliseen toimintakykyyn.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen aineisto koostuu puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka on analysoitu temaattisen analyysin keinoin. Haastateltavina oli sekä Keminmaan kunnan työntekijöitä että IT-asiantuntijoita, joiden näkemykset valottavat järjestelmien toimivuutta, tukipalveluiden riittävyyttä, osaamisen haasteita ja strategisen ohjauksen tilaa.
Tulosten perusteella keskeisiä haasteita ovat järjestelmäympäristön hajanaisuus, puutteelliset integraatiot, käyttäjien osaamisvajeet ja tukipalveluiden kuormitus. Lisäksi havaittiin, että strateginen ohjaus ja vastuunjako ovat epäselviä, mikä vaikeuttaa järjestelmällistä IT-kehittämistä. Ulkoistamisen seurauksena kunnassa koettiin myös hallinnan hajautumista ja kontrollin menetystä.
Tutkimuksen perusteella laadittiin kehittämisen tiekartta, joka sisältää lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin toimenpiteitä IT-palveluiden parantamiseksi. Tutkimus tarjoaa konkreettisia suosituksia kunnalliselle IT-kehittämiselle ja nostaa esiin tekijöitä, jotka vaikuttavat kuntaorganisaation digitaaliseen toimintakykyyn.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]