Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT-palvelujen strateginen kehittäminen : case Keminmaa

Martikainen, Elias (2025-05-16)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505163560.pdf (886.4Kt)
nbnfioulu-202505163560_mods.xml (11.89Kt)
nbnfioulu-202505163560_pdfa_report.xml (282.2Kt)
Lataukset: 


Martikainen, Elias
E. Martikainen
16.05.2025
© 2025, Elias Martikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163560
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee IT-palvelujen strategista kehittämistä Keminmaan kunnan kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida kunnan nykyistä IT-hallinnon tilaa, tunnistaa kehittämistarpeita, sekä esittää suosituksia toimintamallien parantamiseksi. Lisäksi tutkimus tarkastelee, miten kunnallinen strategia ohjaa tietohallinnon suunnittelua ja digitalisaation toteuttamista muuttuvassa toimintaympäristössä.

Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, ja sen aineisto koostuu puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka on analysoitu temaattisen analyysin keinoin. Haastateltavina oli sekä Keminmaan kunnan työntekijöitä että IT-asiantuntijoita, joiden näkemykset valottavat järjestelmien toimivuutta, tukipalveluiden riittävyyttä, osaamisen haasteita ja strategisen ohjauksen tilaa.

Tulosten perusteella keskeisiä haasteita ovat järjestelmäympäristön hajanaisuus, puutteelliset integraatiot, käyttäjien osaamisvajeet ja tukipalveluiden kuormitus. Lisäksi havaittiin, että strateginen ohjaus ja vastuunjako ovat epäselviä, mikä vaikeuttaa järjestelmällistä IT-kehittämistä. Ulkoistamisen seurauksena kunnassa koettiin myös hallinnan hajautumista ja kontrollin menetystä.

Tutkimuksen perusteella laadittiin kehittämisen tiekartta, joka sisältää lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin toimenpiteitä IT-palveluiden parantamiseksi. Tutkimus tarjoaa konkreettisia suosituksia kunnalliselle IT-kehittämiselle ja nostaa esiin tekijöitä, jotka vaikuttavat kuntaorganisaation digitaaliseen toimintakykyyn.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen