Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UX design and agile software development : from cooperation to collaboration

Sipilä, Janne; Ollikainen, Hanna (2025-05-16)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505163559.pdf (1.235Mt)
nbnfioulu-202505163559_mods.xml (14.55Kt)
nbnfioulu-202505163559_pdfa_report.xml (240.4Kt)
Lataukset: 


Sipilä, Janne
Ollikainen, Hanna
J. Sipilä; H. Ollikainen
16.05.2025
© 2025, Janne Sipilä, Hanna Ollikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163559
Tiivistelmä
Agile development and user experience design are both well-established methodologies, which are widely used today in software development. They are also often used together, but their principles have some inherent conflicts. In this study we identify main challenges in cooperation between user experience design and agile development. We also offer some improvement ideas to mitigate those problems. This thesis first reviews the current literature related to the cooperation between agile and design. Then, research questions are formulated to find out what kind of challenges there are between designers and agile development and how to improve their collaboration.

To answer the questions, a case study is conducted in a large international software company. Employees of the company are interviewed and results from those interviews are analysed using thematic analysis. The results are discussed and reflected against the literature review to determine the main challenges and improvement ideas inside the case company.

Challenges were identified related to communication, responsibilities, ways of working and adoption of methodologies. We offer improvement ideas to how the designers and agile teams could better cooperate with each other. Also, we make suggestions how they could be more tightly integrated together to avoid communication related problems. We also make recommendations to the organization on how to improve internal processes related to the adoption of user experience and scaled agile framework practises. The methodologies itself should be clarified to all parties to ensure that everyone can work according to their principles. We also make some recommendations regarding the guidelines and tools to improve the daily work of all parties. With these suggestions, we aim to improve the collaboration between agile teams and user experience designers inside the case company.
 
Ketterät menetelmät ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu ovat laajasti käytössä olevia menetelmiä nykypäivän ohjelmistosuunnittelussa. Vaikka niitä monesti käytetään yhdessä, on niiden periaatteissa kuitenkin ristiriitoja. Tässä tutkimuksessa etsimme tärkeimmät haasteet käyttäjäkokemuksen ja ketterien menetelmien välisessä yhteistyössä. Esitämme myös parannusehdotuksia näiden ongelmien helpottamiseksi. Tämä tutkimus katselmoi ensin olemassa olevaa tutkimusta liittyen agile-menetelmien ja suunnittelun yhteistyöhön. Tämän perusteella muodostetaan tutkimuskysymykset, joiden avulla selvitetään mitä haasteita suunnittelijoiden ja ketterän kehityksen välillä on, ja kuinka heidän yhteistyötään voitaisiin parantamaan.

Kysymyksiin vastaamiseksi suoritetaan tapaustutkimus suuressa kansainvälisessä ohjelmistokehitysyrityksessä. Yrityksen työntekijöitä haastatellaan ja tulokset analysoidaan käyttäen teema-analyysiä. Tuloksia pohditaan ja peilataan kirjallisuuskatsausta vasten, jonka perusteella pystytään päättelemään ensisijaiset haasteet ja niiden parannusehdotukset tapausyrityksessä.

Haasteita tunnistettiin kommunikaatioon, vastuisiin, työtapoihin ja menetelmien käyttöönottoon liittyen. Ehdotamme joitain kehitysehdotuksia suunnittelijoiden ja kehitystiimien väliseen yhteistyöhön. Jotta vältyttäisiin myös kommunikaatioon liittyviltä haasteilta, ehdotamme ideoita siihen, kuinka nämä tahot voitaisiin paremmin yhdistää toisiinsa. Suosittelemme myös organisaatiolle tapoja parantaa sisäisiä prosesseja käyttäjäkokemuksen ja ketterän kehityksen viitekehysten omaksumisen parantamiseksi. Menetelmät itsessään tulisi selventää kaikille tahoille, jotta he pystyvät toimimaan niiden mukaisesti. Esitämme myös joitain suosituksia ohjeistukseen sekä työkaluihin liittyen päivittäisen työn parantamiseksi. Näiden suositusten avulla tarkoituksemme on parantaa ketterien kehitystiimien ja käyttäjäkokemuksen suunnittelijoiden välistä yhteistoimintaa tapausorganisaatiossa.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen