Second hand -vaatteiden markkina ja arvonluonti alustataloudessa
Anttila, Henna (2025-04-28)
Anttila, Henna
H. Anttila
28.04.2025
© 2025 Henna Anttila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505163527
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee second hand -vaatteiden, eli käytettyjen vaatteiden markkinaa alustataloudessa. Tutkielmassa perehdytään siihen, mistä arvo second hand -vaatteille muodostuu alustoilla asiakkaiden näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen second hand -alustojen viimeaikaisen nopean kasvutrendin vuoksi sekä hyödyllistä tutkia esimerkiksi sen ympäristönäkökulman kannalta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana second hand -tuotteiden kulutuksessa on havaittu erittäin jyrkkää nousua sekä alati kasvavaa suosiota. Second hand –alustat tarjoavat merkittävän väylän kiertotalouden periaatteiden toteuttamiselle käytännössä. Sen avulla mahdollistetaan resurssien tehokas hyödyntäminen sekä niiden säästäminen. Aihe koskettaa digitaalista markkinointia, joka on kehittynyt 2000-luvun aikana hurjaa vauhtia käyttäjämäärien ja kannattavuuden saralla. Itse second hand -alustoista löytyy vasta melko vähän tutkimustietoa ilmiön tuoreudesta johtuen, minkä takia potentiaalia ja ainesta tutkimusaiheeksi löytyy siinäkin mielessä.
Kasvavissa määrin second hand -kulutus on siirtynyt nettiin ja mobiilisovelluksiin. Second hand -markkina kasvaa jatkuvasti ja digitaaliset second hand -alustat kukoistavat. Taustalla voisi ajatella vaikuttavan muun muassa globaali digitalisaatio sekä koettu COVID19-pandemia. Käytettyjen tuotteiden globaali markkina on saavuttanut miljardiluokan mittasuhteet, ja sen ennustetaan kasvavan edelleen. Digitalisaation sekä COVID19-pandemian lisäksi kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus sekä kiinnostus kestävään tapaan kuluttaa ovat muokanneet kulutustottumuksia, asenteita ja käsityksiä second hand -konseptin kannalta otolliseen suuntaan. Katukuvassa näkyy myös second hand -vaatteiden kasvava suosio ja nostalgisen tyylin trendikkyys. Tätä selittää niiden pitäminen yleisesti tyylikkäänä ja nykyhetken vaatetrendeihin sopivina, tehden niistä houkuttelevia monenlaisille kuluttajille.
Kasvavissa määrin second hand -kulutus on siirtynyt nettiin ja mobiilisovelluksiin. Second hand -markkina kasvaa jatkuvasti ja digitaaliset second hand -alustat kukoistavat. Taustalla voisi ajatella vaikuttavan muun muassa globaali digitalisaatio sekä koettu COVID19-pandemia. Käytettyjen tuotteiden globaali markkina on saavuttanut miljardiluokan mittasuhteet, ja sen ennustetaan kasvavan edelleen. Digitalisaation sekä COVID19-pandemian lisäksi kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus sekä kiinnostus kestävään tapaan kuluttaa ovat muokanneet kulutustottumuksia, asenteita ja käsityksiä second hand -konseptin kannalta otolliseen suuntaan. Katukuvassa näkyy myös second hand -vaatteiden kasvava suosio ja nostalgisen tyylin trendikkyys. Tätä selittää niiden pitäminen yleisesti tyylikkäänä ja nykyhetken vaatetrendeihin sopivina, tehden niistä houkuttelevia monenlaisille kuluttajille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]