Opettajan työmotivaation vaikutus oppimismotivaatioon
Kangosjärvi, Inka (2025-05-15)
Kangosjärvi, Inka
I. Kangosjärvi
15.05.2025
© 2025 Inka Kangosjärvi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153513
Tiivistelmä
Opettajan motivaatio on laajalti tutkittu aihe. Useat tutkimukset ovat kuitenkin päätyneet siihen tulokseen, että opettajan työmotivaatioon vaikuttaa usea eri tekijät. Ja näiden tekijöiden vaikutus työmotivaatioon heijastuu myös oppilaiden oppimismotivaatioon. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä opettajien tietoisuutta työmotivaation vaikutuksesta oppimismotivaatioon, ja löytää keinoja, miten kouluun sitoutumiseen, sekä oppimismotivaatioon voi vaikuttaa positiivisesti. Oma mielenkiinto aihetta kohtaan on syntynyt omista kokemuksista opettajan työmotivaatiosta. Pohdin omien kokemusten vaikutusta tutkimusaineiston puolueettomaan tulkintaan kappaleessa 6.
Viime vuosituhannen vaihteen jälkeen olemme kokeneet monenlaisia mullistuksia ja uuden teknologian kehittymistä. Erilaiset teknologiset laitteet, kuten älypuhelimet ja tietokoneet, oppimisvälineinä heikentävät oppilaiden itsesäätelyä ja motivaatiota koulua kohtaan, mutta nämä voivat vaikuttaa myös opettajan työmotivaatioon. Näiden myötä opettajan työ ja sen merkitys ovat myös muuttuneet paljon. Opettajilla on nykyäänkin merkittävä rooli oppilaiden oppimismotivaatioon, mutta samaan aikaan myös opettajien jaksaminen ja motivaatio on kaivannut jonkinlaista tukea. Opettajan motivaatiolla on suuri merkitys oppilaiden oppimismotivaatioon. Tämän lisäksi oppilaat ottavat vaikutteita opettajasta erilaisiin itseohjautuviin prosesseihin, oli kyseessä sitten joko tavoitteiden asettaminen, strategioiden käyttö tai itsearviointi.
Kyseessä on laadullinen tutkimus ja se on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimusartikkeleista. Tutkimuksessa käsitellään opettajan toiminnan ja motivaation vaikutusta oppilaiden oppimismotivaatioon. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena etnografisella lähestymistavalla, ja siinä painotetaan laadullisen tutkimuksen eettisiä periaatteita ja luotettavuutta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan hieman opettajuuteen liittyviä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Tutkimukseni myötä opettajat voivat tarkastella omaa työmotivaatiota avoimemmin ja löytää keinoja, miten omaa työmotivaatiota voisi kehittää ja näin saada oppijoiden oppimimotivaatiota kasvamaan.
Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajan työmotivaatio heijastuu oppilaiden oppimismotivaatioon. Vaikutus on niin suoraa, kuin epäsuoraakin. Tutkimusten pohjalta olen kerännyt tietoa niin opettajan työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä, mutta myös oppimismotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Näiden pohjalta olen tehnyt tulkintoja ja päätelmiä. Näiden tulkintojen ja päätelmien pohjalta olen kerännyt pohdintaan keinoja työmotivaation sekä oppimismotivaation kehittämiseen.
Viime vuosituhannen vaihteen jälkeen olemme kokeneet monenlaisia mullistuksia ja uuden teknologian kehittymistä. Erilaiset teknologiset laitteet, kuten älypuhelimet ja tietokoneet, oppimisvälineinä heikentävät oppilaiden itsesäätelyä ja motivaatiota koulua kohtaan, mutta nämä voivat vaikuttaa myös opettajan työmotivaatioon. Näiden myötä opettajan työ ja sen merkitys ovat myös muuttuneet paljon. Opettajilla on nykyäänkin merkittävä rooli oppilaiden oppimismotivaatioon, mutta samaan aikaan myös opettajien jaksaminen ja motivaatio on kaivannut jonkinlaista tukea. Opettajan motivaatiolla on suuri merkitys oppilaiden oppimismotivaatioon. Tämän lisäksi oppilaat ottavat vaikutteita opettajasta erilaisiin itseohjautuviin prosesseihin, oli kyseessä sitten joko tavoitteiden asettaminen, strategioiden käyttö tai itsearviointi.
Kyseessä on laadullinen tutkimus ja se on tehty kirjallisuuskatsauksena tutkimusartikkeleista. Tutkimuksessa käsitellään opettajan toiminnan ja motivaation vaikutusta oppilaiden oppimismotivaatioon. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena etnografisella lähestymistavalla, ja siinä painotetaan laadullisen tutkimuksen eettisiä periaatteita ja luotettavuutta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan hieman opettajuuteen liittyviä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Tutkimukseni myötä opettajat voivat tarkastella omaa työmotivaatiota avoimemmin ja löytää keinoja, miten omaa työmotivaatiota voisi kehittää ja näin saada oppijoiden oppimimotivaatiota kasvamaan.
Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajan työmotivaatio heijastuu oppilaiden oppimismotivaatioon. Vaikutus on niin suoraa, kuin epäsuoraakin. Tutkimusten pohjalta olen kerännyt tietoa niin opettajan työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä, mutta myös oppimismotivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Näiden pohjalta olen tehnyt tulkintoja ja päätelmiä. Näiden tulkintojen ja päätelmien pohjalta olen kerännyt pohdintaan keinoja työmotivaation sekä oppimismotivaation kehittämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]