Sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen musiikkikasvatuksessa
Toivanen, Tuulia (2025-05-15)
Toivanen, Tuulia
T. Toivanen
15.05.2025
© 2025, Tuulia Toivanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153508
Tiivistelmä
Tasa-arvo kysymykset ovat ajankohtaisia nykyisen maailman tilanteen takia. Maailmalla on näkynyt viime aikoina, kuinka joitain sukupuoli-identiteettejä on pyritty jopa täysin kieltämään lailla. Myös musiikin alalla epätasa-arvoiset rakenteet ovat vieläkin nähtävästi esillä. Syvälle juurtuneet sukupuolittuneet stereotypiat määräävät tänäkin päivänä, miten ihmisten kuuluisi ilmaista omaa sukupuoltaan musiikintunneilla. Tämän tutkielman tarkoitus on löytää tapoja, millä sukupuolten välistä tasa-arvoa voitaisiin lisätä musiikinopetuksessa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kokoamalla olemassa olevien tutkimuksien tuloksia yhteen. Esittelen tärkeät käsitteet, joita ovat sukupuoli, sukupuoli-identiteetti, sukupuolen ilmaisu ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Käsittelen tutkielmassa sukupuolen moninaisuutta musiikkikasvatuksessa, sukupuolittunutta musiikkia, ja musiikkikasvatusta, sekä sukupuolittunutta häirintää musiikin alalla. Tutkielma tarjoaa musiikinopettajille kattavia ohjeita sukupuolittuneiden käsitysten purkamiseksi, edistäen näin sukupuolten välistä tasa-arvoa luokkahuoneessa. Musiikinopettajan tulisi aktiivisesti kyseenalaistaa stereotypioita ja ennakkoluuloja, sekä luoda musiikintunneista turvallisia tiloja pohdinnalle ja keskustelulle. Opettajien olisi myös hyvä osallistua moninaisuutta käsitteleviin koulutuksiin ja etsiä itse tietoa sukupuolivähemmistöistä, jotta valmiudet kohdata moninaisuutta paranevat.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kokoamalla olemassa olevien tutkimuksien tuloksia yhteen. Esittelen tärkeät käsitteet, joita ovat sukupuoli, sukupuoli-identiteetti, sukupuolen ilmaisu ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Käsittelen tutkielmassa sukupuolen moninaisuutta musiikkikasvatuksessa, sukupuolittunutta musiikkia, ja musiikkikasvatusta, sekä sukupuolittunutta häirintää musiikin alalla. Tutkielma tarjoaa musiikinopettajille kattavia ohjeita sukupuolittuneiden käsitysten purkamiseksi, edistäen näin sukupuolten välistä tasa-arvoa luokkahuoneessa. Musiikinopettajan tulisi aktiivisesti kyseenalaistaa stereotypioita ja ennakkoluuloja, sekä luoda musiikintunneista turvallisia tiloja pohdinnalle ja keskustelulle. Opettajien olisi myös hyvä osallistua moninaisuutta käsitteleviin koulutuksiin ja etsiä itse tietoa sukupuolivähemmistöistä, jotta valmiudet kohdata moninaisuutta paranevat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]