Tekoäly nettikasinoilla : käyttötavat, pelaajan kokemus ja ongelmapelaamisen hallinta
Heikkinen, Alex (2025-05-15)
Heikkinen, Alex
A. Heikkinen
15.05.2025
© 2025 Alex Heikkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153470
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on tekoäly nettikasinoilla, jossa tarkastelemme tekoälyn käyttökohteista ensin yleisesti, keskittyen tämän jälkeen tarkastelemaan tekoälyn vaikutusta pelaajan kokemukseen. Työssä perehdytään erityisesti ongelmapelaamisen kontekstiin, jossa ongelman tunnistaminen, siihen puuttuminen sekä ennaltaehkäisevien toimenpiteiden tehokkuus ovat esille nousevia teemoja. Tutkimuksessa määritellyt tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten tekoälyä käytetään yleisesti nettikasinoilla, 2. Miten tekoälyn käyttäminen näkyy pelaajille, 3. Onko tekoälyn käyttäminen nettikasinoilla läpinäkyvää ja 4. Tukeeko tekoäly ongelmapelaamisen hallintaa. Voidaksemme vastata näihin kysymyksiin, tutkimuksessa toteutettiin ensin kirjallisuuskatsaus, jolla saimme käsityksen siitä, mitä muualla on jo aiheesta kerrottu ja millaisia tuloksia tutkimuksissa on saatu. Toteutimme omaa empiiristä osaa varten avoimen verkkokyselyn, jolla kartoitimme nettikasinoita pelaavien henkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Lisäksi toteutimme tietopyynnön nettikasino-operaattoreille, jonka pyrkimyksenä oli saada lisätietoa heidän käyttämistään tekoälyratkaisuista ja niiden hyödyntämiskeinoista osana liiketoimintaansa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälyn vaikutus pelaajiin on kaksijakoista. Parhaimmillaan se tukee vastuullista pelaamista esimerkiksi käyttäjän pelikuvioita- ja tapoja seuraamalla ja analysoimalla, indikoiden mahdollisista riski- tai ongelmapelaamistapauksista, mutta toisaalta sen hyödyntäminen laaja-alaisesti markkinoinnissa ja personoinnissa voi altistaa pelaajia riskikäyttäytymiseen ja edistää myös peleihin koukuttamista. Lisäksi vastaukset indikoivat myös voittavia pelaajia koskettavista rajoituksista. Vaikkei tuloksien perusteella voida todeta havaittuja asioita yksiselitteisesti todeksi, nostavat pelaajien kokemukset uudenlaisia havaintoja esille sekä asettavat ihmiset pohtimaan myös tekoälyn rajoitteita lainsäädännöllisestä näkökulmasta. Tekoälyn yhtenäinen säätely on toistaiseksi niin sanotusti harmaalla alueella, mutta esimerkiksi EU AI Act on yksi hyvä esimerkki pyrkimyksestä yhtenäistää tekoälyä koskettavaa lainsäädäntöä. Oman puolensa tähän tutkimukseen tuovat myös kasinoiden eri lisenssit, jotka omalta osaltaan vaikuttavat niiden toimintaan ja vaadittuihin toimenpiteisiin. Tämän työn myötä jäämmekin seuraamaan ja tarkastelemaan sitä, kuinka pelaajia voidaan jatkossa suojella niin hyvin kuin mahdollista, sillä tavoin, että kasinotoimijoiden liiketoiminta turvataan mutta haitalliseen pelaamiseen puututaan aina ja jokainen kerta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälyn vaikutus pelaajiin on kaksijakoista. Parhaimmillaan se tukee vastuullista pelaamista esimerkiksi käyttäjän pelikuvioita- ja tapoja seuraamalla ja analysoimalla, indikoiden mahdollisista riski- tai ongelmapelaamistapauksista, mutta toisaalta sen hyödyntäminen laaja-alaisesti markkinoinnissa ja personoinnissa voi altistaa pelaajia riskikäyttäytymiseen ja edistää myös peleihin koukuttamista. Lisäksi vastaukset indikoivat myös voittavia pelaajia koskettavista rajoituksista. Vaikkei tuloksien perusteella voida todeta havaittuja asioita yksiselitteisesti todeksi, nostavat pelaajien kokemukset uudenlaisia havaintoja esille sekä asettavat ihmiset pohtimaan myös tekoälyn rajoitteita lainsäädännöllisestä näkökulmasta. Tekoälyn yhtenäinen säätely on toistaiseksi niin sanotusti harmaalla alueella, mutta esimerkiksi EU AI Act on yksi hyvä esimerkki pyrkimyksestä yhtenäistää tekoälyä koskettavaa lainsäädäntöä. Oman puolensa tähän tutkimukseen tuovat myös kasinoiden eri lisenssit, jotka omalta osaltaan vaikuttavat niiden toimintaan ja vaadittuihin toimenpiteisiin. Tämän työn myötä jäämmekin seuraamaan ja tarkastelemaan sitä, kuinka pelaajia voidaan jatkossa suojella niin hyvin kuin mahdollista, sillä tavoin, että kasinotoimijoiden liiketoiminta turvataan mutta haitalliseen pelaamiseen puututaan aina ja jokainen kerta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]