Teknologian käyttö varhaiskasvatuksen tukena
Vanhala, Werner (2025-05-15)
Vanhala, Werner
W. Vanhala
15.05.2025
© 2025 Werner Vanhala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153469
Tiivistelmä
Nykypäivänä erilaisia teknologisia laitteita, sovelluksia ja pelejä on kaikkialla, ja ne ovat helposti saatavilla suurelle osalle ihmisiä. Teknologisia laitteita ja pelejä käytetään yhä enemmän, ja niitä käytetään myös erilaisiin opetustarkoituksiin. Tutkimuksissa on todettu, että jo nuoret lapset osaavat joitain yksittäisiä tapoja käyttää teknologisia laitteita, kuten esimerkiksi pyyhkäisemään kosketusnäyttöä siirtyäkseen näkymästä toiseen.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia teknologian käyttöä varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen, ja niiden käyttöön kielenopetuksessa. Seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen tarkasteltiin aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten avulla, ja niiden tuloksia pohdittiin niiden merkityksestä kielenopetuksen kannalta. Teknologian käyttöä varhaiskasvatuksessa tutkittiin suorittamalla haastattelututkimus, jossa haastateltiin Nivalan päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät eri ikäisten lasten parissa.
Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden ryhmissä olleiden lasten iät vaihtelivat yksivuotiaista esikouluikäisiin. Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodeissa käytetään teknologisia laitteita, sekä erilaisia sovelluksia ja pelejä hyvin monipuolisiin käyttötarkoituksiin. Käyttötarkoitukset vaihtelivat lasten iän mukaan leikeistä ja suun motoriikan taitojen opettelusta kirjallisten ja matemaattisten taitojen opetteluun. Haastattelututkimuksen tuloksia vertailtiin aiempiin aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin, ja niissä havaittiin yhdenmukaisuuksia. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli kuitenkin pieni, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat saman kaupungin varhaiskasvatuksen piirissä työskenteleviä, joten tutkimuksen tuloksista tehdyt johtopäätökset eivät välttämättä ole yleistettävissä kansalliselle tasolle.
Tutkielmassa todettiin, että varhaiskasvatuksessa käytetään teknologiaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi tutkimuksessa nostettiin esille haastateltavien esittämiä parannusehdotuksia ja puutteita esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilökunnan teknologiakoulutuksessa. Seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen pidettiin merkittävänä, ja niiden mahdollista sisällyttämistä opetuskäyttöön pohdittiin. Sekä teknologian käytöstä varhaiskasvatuksessa, että seikkailupelien käytöstä opetuskäytössä todettiin tarve lisätutkimukselle, jotta laajempia johtopäätöksiä ja konkreettisia kehitysideoita voidaan mahdollisesti toteuttaa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia teknologian käyttöä varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen, ja niiden käyttöön kielenopetuksessa. Seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen tarkasteltiin aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten avulla, ja niiden tuloksia pohdittiin niiden merkityksestä kielenopetuksen kannalta. Teknologian käyttöä varhaiskasvatuksessa tutkittiin suorittamalla haastattelututkimus, jossa haastateltiin Nivalan päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät eri ikäisten lasten parissa.
Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden ryhmissä olleiden lasten iät vaihtelivat yksivuotiaista esikouluikäisiin. Tutkimuksessa selvisi, että päiväkodeissa käytetään teknologisia laitteita, sekä erilaisia sovelluksia ja pelejä hyvin monipuolisiin käyttötarkoituksiin. Käyttötarkoitukset vaihtelivat lasten iän mukaan leikeistä ja suun motoriikan taitojen opettelusta kirjallisten ja matemaattisten taitojen opetteluun. Haastattelututkimuksen tuloksia vertailtiin aiempiin aiheesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin, ja niissä havaittiin yhdenmukaisuuksia. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli kuitenkin pieni, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat saman kaupungin varhaiskasvatuksen piirissä työskenteleviä, joten tutkimuksen tuloksista tehdyt johtopäätökset eivät välttämättä ole yleistettävissä kansalliselle tasolle.
Tutkielmassa todettiin, että varhaiskasvatuksessa käytetään teknologiaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi tutkimuksessa nostettiin esille haastateltavien esittämiä parannusehdotuksia ja puutteita esimerkiksi varhaiskasvatuksen henkilökunnan teknologiakoulutuksessa. Seikkailupelien vaikutusta englannin kielen oppimiseen pidettiin merkittävänä, ja niiden mahdollista sisällyttämistä opetuskäyttöön pohdittiin. Sekä teknologian käytöstä varhaiskasvatuksessa, että seikkailupelien käytöstä opetuskäytössä todettiin tarve lisätutkimukselle, jotta laajempia johtopäätöksiä ja konkreettisia kehitysideoita voidaan mahdollisesti toteuttaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]