Tekoäly oppimiseen sitouttajana yläkouluissa
Kymäläinen, Laura (2025-05-15)
Kymäläinen, Laura
L. Kymäläinen
15.05.2025
© 2025 Laura Kymäläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153437
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään siihen, miten tekoälylliset teknologiat voivat edistää yläasteikäisten nuorten oppimismotivaatiota ja sitoutumista oppimiseen. Useissa tutkimuksissa on todettu, että yläasteikäisten nuorten oppimismotivaatio on ollut laskussa jo useamman vuoden ajan ja nuorten masentuneisuus sekä huonovointisuus ovat yleistyneet. Olisi siis tärkeää löytää ratkaisuja, jotka edistäisivät nuorten motivaatiota oppia. Tässä katsauksessa pyritään selvittämään, voisiko tekoälylliset teknologiat toimia oppimiseen sitouttavana välineenä. Teko-älyn kehitys on ollut erittäin nopeaa viimeisten vuosien aikana ja erilaisia tekoälyllisiä välineitä on kehitetty runsaasti erilaisiin tarkoituksiin ja näitä välineitä on jo hyödynnetty kouluympäristöissä. Tämän katsauksen tavoitteena onkin kartoittaa, millaisia tekoälyllisiä välineitä yläasteikäisillä nuorilla on tutkittu ja, miten nämä työkalut voivat tukea oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista oppimiseen. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia tekoälyllisiä teknologioita on tutkittu yläkouluikäisillä oppilailla motivaation näkökulmasta? ja 2) Millaista tutkimusnäyttöä on tekoälyllisten teknologioiden vaikutuksista oppimismotivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen?
Tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Katsauksella pyritään ajantasaistamaan olemassa olevaa tietoa ja esittämään se tavalla, josta voi olla hyötyä laajalti tekoälyllisten teknologioiden kehittäjille, tutkijoille ja opetusalan ammattilaisille. Tutkitut tekoälylliset teknologiat on jaettu kategorioihin: älykkäät opetusjärjestelmät, algoritmiset sisällön haku- ja suositusohjelmistot, chatbotit, arviointityökalut, generatiivinen tekoäly ja muut. Niiden ominaisuuksia sekä käyttötapoja tarkastellaan kategoriakohtaisesti. Aineistoista kerätään tietoa siitä, miten tekoälylliset teknologiat vaikuttavat motivaatioon ja tulokset esitetään erilaisten motivaation osa-alueiden näkökulmista. Tulosten perusteella tekoäly olisi potentiaalisesti hyödyllinen väline edistämään oppimismotivaatiota ja oppimiseen sitoutumista. Useasta tutkimuksesta selvisi muun muassa, että tekoälyvälineet saivat oppilaat osallistumaan aktiivisemmin opetukseen, he olivat kiinnostuneempia opittavia aiheita kohtaan ja tyytyväisempiä opetusmenetelmiin. Tekoälyn käytön vaikutukset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä ja sen käytöstä löytyi myös mahdollisia negatiivisia vaikutuksia.
Tutkimusmenetelmänä toimii kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Katsauksella pyritään ajantasaistamaan olemassa olevaa tietoa ja esittämään se tavalla, josta voi olla hyötyä laajalti tekoälyllisten teknologioiden kehittäjille, tutkijoille ja opetusalan ammattilaisille. Tutkitut tekoälylliset teknologiat on jaettu kategorioihin: älykkäät opetusjärjestelmät, algoritmiset sisällön haku- ja suositusohjelmistot, chatbotit, arviointityökalut, generatiivinen tekoäly ja muut. Niiden ominaisuuksia sekä käyttötapoja tarkastellaan kategoriakohtaisesti. Aineistoista kerätään tietoa siitä, miten tekoälylliset teknologiat vaikuttavat motivaatioon ja tulokset esitetään erilaisten motivaation osa-alueiden näkökulmista. Tulosten perusteella tekoäly olisi potentiaalisesti hyödyllinen väline edistämään oppimismotivaatiota ja oppimiseen sitoutumista. Useasta tutkimuksesta selvisi muun muassa, että tekoälyvälineet saivat oppilaat osallistumaan aktiivisemmin opetukseen, he olivat kiinnostuneempia opittavia aiheita kohtaan ja tyytyväisempiä opetusmenetelmiin. Tekoälyn käytön vaikutukset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä ja sen käytöstä löytyi myös mahdollisia negatiivisia vaikutuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]