Luokanopettajan työhyvinvoinnin ja pedagogisen työn välinen yhteys
Myllykoski, Miia; Jänkälä, Ella (2025-05-15)
Myllykoski, Miia
Jänkälä, Ella
M. Myllykoski; E. Jänkälä
15.05.2025
© 2025, Miia Myllykoski, Ella Jänkälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505153435
Tiivistelmä
Tutkielmamme aihe on luokanopettajien työhyvinvoinnin ja pedagogisen työn yhteys. Tutkielman tavoitteena on tarkastella mitä luokanopettajan työhyvinvoinnin ja pedagogisen työn yhteydestä jo tiedetään. Pyrimme tämän tutkielman avulla korostamaan työhyvinvoinnin merkityksellisyyttä opetus- ja kasvatustyössä niin yksilön kuin yhteisön tasolla. Aihe valikoitui oman mielenkiintomme ja sen merkittävyyden vuoksi. Luokanopettajan työhyvinvoinnin yhteyttä pedagogiseen työhön ei olla aiemmin juurikaan tutkittu, joten koemme aiheemme olevan myös siitä näkökulmasta tärkeä. Aihetta on ajankohtaista tutkia, sillä opettajien hyvinvointi puhututtaa tällä hetkellä muun muassa vaatimusten ja muutosten vuoksi.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen tutkimus ja toteutamme sen narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto on koottu aiemmista kansallisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta. Olemme huomioineet niin eettisyyden kuin luotettavuuden aineiston valinnassa ja käytössä, sekä tarkastelleet sitä kriittisesti.
Avaamme aluksi tutkielmalle keskeisiä käsitteitä, joita ovat työhyvinvointi, työn imu, työ uupumus, työstä palautuminen, pedagoginen hyvinvointi sekä pedagoginen työ. Tutkielman tulokset osoittavat, että luokanopettajan työhyvinvoinnilla ja pedagogisella työllä on yhteys toisiinsa. Luokanopettajan työhyvinvointi vaikuttaa muun muassa opetuksen ohjaustyyliin, toiminnan organisointiin sekä tunnetukeen. Vastaavasti pedagoginen työ vaikuttaa luokanopettajan työhyvinvointiin muun muassa sen vaatimusten, tavoitteiden sekä työmäärän myötä.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen tutkimus ja toteutamme sen narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto on koottu aiemmista kansallisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista ja alan kirjallisuudesta. Olemme huomioineet niin eettisyyden kuin luotettavuuden aineiston valinnassa ja käytössä, sekä tarkastelleet sitä kriittisesti.
Avaamme aluksi tutkielmalle keskeisiä käsitteitä, joita ovat työhyvinvointi, työn imu, työ uupumus, työstä palautuminen, pedagoginen hyvinvointi sekä pedagoginen työ. Tutkielman tulokset osoittavat, että luokanopettajan työhyvinvoinnilla ja pedagogisella työllä on yhteys toisiinsa. Luokanopettajan työhyvinvointi vaikuttaa muun muassa opetuksen ohjaustyyliin, toiminnan organisointiin sekä tunnetukeen. Vastaavasti pedagoginen työ vaikuttaa luokanopettajan työhyvinvointiin muun muassa sen vaatimusten, tavoitteiden sekä työmäärän myötä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]