Aistiherkkyyksien huomioiminen musiikintunneilla
Ylitalo, Veera (2025-05-14)
Ylitalo, Veera
V. Ylitalo
14.05.2025
© 2025 Veera Ylitalo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505143390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505143390
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee aistiherkkyyksien ilmenemistä sekä niiden huomioimista kouluympäristössä, etenkin musiikintunneilla. Tutkielman tutkimuskysymys on, miten aistiherkkyydet voidaan ottaa huomioon musiikintunneilla. Kuvaan tutkielmassa erilaisia haasteita, joita aistiherkkyyksiä omaavat oppilaat saattavat kohdata koulupäivien aikana, ja tuon esiin keinoja näiden haasteiden vähentämiseksi. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena kooten jo tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Tutkielmasta käy ilmi, kuinka yksilöllisiä aistiherkkyydet ovat, ja kuinka laajasti ne voivat vaikuttaa koulunkäyntiin. Koulunkäyntiin voi syntyä haasteita esimerkiksi keskittymisen haasteiden ja ahdistuksen vuoksi. Tutkielmassa nousi esiin esimerkiksi oppimisympäristön sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitys.
Tutkielmaa tehdessäni huomasin, ettei aihetta ole tutkittu kovin paljoa musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Aihe on kuitenkin erittäin tärkeä, joten tutkimustietoa kaivattaisiin lisää.
Tutkielmasta käy ilmi, kuinka yksilöllisiä aistiherkkyydet ovat, ja kuinka laajasti ne voivat vaikuttaa koulunkäyntiin. Koulunkäyntiin voi syntyä haasteita esimerkiksi keskittymisen haasteiden ja ahdistuksen vuoksi. Tutkielmassa nousi esiin esimerkiksi oppimisympäristön sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitys.
Tutkielmaa tehdessäni huomasin, ettei aihetta ole tutkittu kovin paljoa musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Aihe on kuitenkin erittäin tärkeä, joten tutkimustietoa kaivattaisiin lisää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]