Inkluusio ja turvallinen tila musiikkikasvatuksessa
Puroila, Seela (2025-05-14)
Puroila, Seela
S. Puroila
14.05.2025
© 2025 Seela Puroila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505143389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505143389
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani aiheena on: Inkluusio ja turvallinen tila musiikkikasvatuksessa. Inkluusio tarkoittaa kaikille yhteistä koulua, missä yhdenvertaisuutta ja avointa kasvuympäristöä halutaan korostaa. Inklusiivisessa luokassa ei syrjitä ketään minkään ominaisuuden takia. Sen perustana on Yhdistyneiden kansakuntien (YK) vuosi 1983: vammaisten vuosi, jossa haluttiin painottaa tasa-arvoa ja täyttä osallisuutta. Turvallinen tila on tila, jossa erityistarpeet ja esteettömyys otetaan huomioon, sekä kaikkien omaa tilaa ja arvoa kunnioitetaan. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Tämän tutkielman tuloksissa selvisi, että musiikkikasvatuksessa inkluusion toteuttamisessa näkyy useat eri seikat, kuten opettajan rooli ja ympäristötekijät. Opettajalla on runsaasti vastuuta inklusiivisessa musiikkiluokassa ja hänen on jatkuvasti tulkittava kriittisesti omia opetusmenetelmiään ja sitouduttava opettamaan musiikkia kaikille tasa-arvoisesti. Lisäksi ympäristöä tulee kehittää kaikkien tuen tarpeiden mukaan. Lisäksi turvallisuuteen musiikin oppitunneilla vaikuttaa eri tekijät, kuten esteettömyyden huomioiminen, huumorin sensitiivinen käyttö opetuksessa, sekä inklusiivinen kieli.
Tämän tutkielman tuloksissa selvisi, että musiikkikasvatuksessa inkluusion toteuttamisessa näkyy useat eri seikat, kuten opettajan rooli ja ympäristötekijät. Opettajalla on runsaasti vastuuta inklusiivisessa musiikkiluokassa ja hänen on jatkuvasti tulkittava kriittisesti omia opetusmenetelmiään ja sitouduttava opettamaan musiikkia kaikille tasa-arvoisesti. Lisäksi ympäristöä tulee kehittää kaikkien tuen tarpeiden mukaan. Lisäksi turvallisuuteen musiikin oppitunneilla vaikuttaa eri tekijät, kuten esteettömyyden huomioiminen, huumorin sensitiivinen käyttö opetuksessa, sekä inklusiivinen kieli.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38329]