”Ei se voi olla niin rankkaa, sähän vaan leikit työpäivän” : erityisherkän varhaiskasvatuksen opettajan psykologinen palautuminen
Kallio, Sinna (2025-05-13)
Kallio, Sinna
S. Kallio
13.05.2025
© 2025 Sinna Kallio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133374
Tiivistelmä
Tutkielma pyrkii selvittämään erityisherkän varhaiskasvatuksen opettajan psykologista palautumista. Tutkimuskysymyksenä tutkielmassa on, miten erityisherkän varhaiskasvatuksen opettajan psykologista palautumista voidaan tukea. Tämän kysymyksen kautta tutkielman tavoitteena on pyrkiä lisäämään tietoisuutta erityisherkän opettajan psykologisesta palautumisesta. Tavoitteena on myös löytää keinoja, jotka voivat toimia varhaiskasvatuksen opettajalla psykologista palautumista edistävinä tekijöinä. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä menetelmänä on integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman kirjallisuusaineisto muodostuu kotimaisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta.
Tutkielman aineistonkeruussa havaittiin tutkimuksellinen aukko, sillä aihetta ei olla tutkittu varhaiskasvatuksen kontekstissa. Kuitenkin aiemman työhyvinvointi ja palautumistutkimuksen avulla voidaan tarkastella varhaiskasvatuksen opettajan psykologista palautumista. Keskeisiksi palautumista edistäviksi tekijöiksi voidaan nostaa palautumiskokemuksia tuottavat toiminnot. Näitä toimintoja voidaan toteuttaa sekä työpäivän aikana että vapaa-ajalla ja lomilla. Tutkielma osoittaa kuitenkin erityisesti työpäivän aikaisten palautumiskokemusten merkityksen kokonais-valtaisen psykologisen palautumisen kannalta. Työpäivän aikaisessa palautumisessa keskeistä on työn tauottaminen ja taukojen aikaiset toiminnot. Erityisherkän näkökulmasta merkittävään rooliin voidaan ajatella nousevan työyhteisö ja erityisesti työyhteisön ilmapiiri. Myönteinen ja psykologisesti turvallinen ilmapiiri tukee erityisherkän työssä jaksamista ja palautumista.
Selkeänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisherkän varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta, keskeistä on tunnistaa, mitkä toiminnot itselle tuottavat palautumisen kokemuksia. Tämä edellyttää hyvää itsetuntemusta. Kuitenkaan vastuuta palautumiskokemusten toteutumisesta ei voida jättää pelkästään työntekijöille. Työyhteisöllä ja johtamiskulttuurilla on myös selkeä vaikutus työhyvinvointiin ja sitä kautta myös palautumisen kokemuksiin.
Tutkielman aineistonkeruussa havaittiin tutkimuksellinen aukko, sillä aihetta ei olla tutkittu varhaiskasvatuksen kontekstissa. Kuitenkin aiemman työhyvinvointi ja palautumistutkimuksen avulla voidaan tarkastella varhaiskasvatuksen opettajan psykologista palautumista. Keskeisiksi palautumista edistäviksi tekijöiksi voidaan nostaa palautumiskokemuksia tuottavat toiminnot. Näitä toimintoja voidaan toteuttaa sekä työpäivän aikana että vapaa-ajalla ja lomilla. Tutkielma osoittaa kuitenkin erityisesti työpäivän aikaisten palautumiskokemusten merkityksen kokonais-valtaisen psykologisen palautumisen kannalta. Työpäivän aikaisessa palautumisessa keskeistä on työn tauottaminen ja taukojen aikaiset toiminnot. Erityisherkän näkökulmasta merkittävään rooliin voidaan ajatella nousevan työyhteisö ja erityisesti työyhteisön ilmapiiri. Myönteinen ja psykologisesti turvallinen ilmapiiri tukee erityisherkän työssä jaksamista ja palautumista.
Selkeänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisherkän varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta, keskeistä on tunnistaa, mitkä toiminnot itselle tuottavat palautumisen kokemuksia. Tämä edellyttää hyvää itsetuntemusta. Kuitenkaan vastuuta palautumiskokemusten toteutumisesta ei voida jättää pelkästään työntekijöille. Työyhteisöllä ja johtamiskulttuurilla on myös selkeä vaikutus työhyvinvointiin ja sitä kautta myös palautumisen kokemuksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]