Tukiviittomat vuorovaikutuksen tukena varhaiskasvatuksen opettajan ja lasten välillä
Mäntylä, Hanna; Männikkö, Laura (2025-05-13)
Mäntylä, Hanna
Männikkö, Laura
H. Mäntylä; L. Männikkö
13.05.2025
© 2025, Hanna Mäntylä, Laura Männikkö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133370
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelemme tukiviittomien käytön merkitystä varhaiskasvatuksessa vuorovaikutuksen näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme on, mikä merkitys tukiviittomilla on varhaiskasvatuksen opettajan ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Toinen tutkimuskysymyksemme tarkastelee, miten tukiviittomat edistävät inklusiivista varhaiskasvatusta. Tutkimuskysymyksiemme pohjalta tavoitteenamme on tuoda esiin tukiviittomien hyötyjä vuorovaikutuksen tukena varhaiskasvatuksen opettajan ja lasten välillä sekä inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu tutkielman keskeisimmistä käsitteistä. Keskeisimmät käsitteet ovat tukiviittomat, varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen opettaja, inklusiivinen varhaiskasvatus ja vuorovaikutus. Tutkielmamme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja käytämme tutkimusmenetelmänä tarkemmin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistona tutkielmassamme käytämme vertaisarvioituja tutkimuksia, kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita ja ammattikirjallisuutta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että tukiviittomat ovat merkittävässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajan ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutustilanteissa tukiviittomien hyödyntäminen tukee lasten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja edistää lapsen vuorovaikutustaitoja. Tuloksistamme käy ilmi, että tukiviittomat ovat erinomainen keino edistää inklusiivista varhaiskasvatusta. Tärkeänä johtopäätöksenä voimme todeta, että tukiviittomilla on merkittävä vaikutus lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, joten niitä tulisi käyttää varhaiskasvatuksen arjessa kaikkien lasten kanssa.
Tutkielman tulokset osoittavat, että tukiviittomat ovat merkittävässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajan ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutustilanteissa tukiviittomien hyödyntäminen tukee lasten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja edistää lapsen vuorovaikutustaitoja. Tuloksistamme käy ilmi, että tukiviittomat ovat erinomainen keino edistää inklusiivista varhaiskasvatusta. Tärkeänä johtopäätöksenä voimme todeta, että tukiviittomilla on merkittävä vaikutus lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, joten niitä tulisi käyttää varhaiskasvatuksen arjessa kaikkien lasten kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]